Blijvend anders onderweg: Mobiliteit van allochtonen nader bekeken
De auto is een belangrijk statussymbool, en wordt daardoor veel gebruikt door vooral Turkse en Marokkaanse mannen. Het lage fietsaandeel onder allochtonen wordt vooral bepaald door het imago van de fiets, het gevoel van verkeersonveiligheid en onvoldoende fietsvaardigheden. Verschillen in mobiliteitsgedrag worden naar verwachting in de toekomst kleiner, maar zullen nog tientallen jaren blijven bestaan. Het verzorgen van fietslessen, fietscampagnes op scholen en het verhogen van de parkeertarieven zijn bestaande maatregelen die de verschillen tussen allochtonen en autochtonen kleiner kunnen maken. Extra winst valt te behalen bij het vergroten van het zelfvertrouwen op de fiets van vooral allochtone vrouwen, zodat zij zich minder onveilig voelen in het verkeer. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in 'Blijvend anders onderweg'. In deze notitie laat het KiM zien in hoeverre verschillen in mobiliteitsgedrag tussen allochtonen en autochtonen kunnen worden verklaard door sociaal-culturele kenmerken, zoals status en imago van vervoermiddelen. Ook is een doorkijk naar de toekomst gemaakt.