Antwoorden op Kamervragen over gevoelige gegevens op openbare sites
Antwoorden op vragen van de leden Gerkens en Van Raak (beiden SP) over gevoelige gegevens op openbare sites.
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat vertrouwelijke informatie op straat dreigt te komen door onvoorzichtigheid van medewerkers?
Vraag 2
Was het u bekend dat dergelijke informatie op websites als Linkedin publiek wordt gepubliceerd? Zo ja waarom hebt u geen maatregelen genomen?
Vraag 3
Acht u het denkbaar dat de informatie de nationale veiligheid bedreigt? Zo neen, waarom niet?
Vraag 4
Acht u het denkbaar dat de informatie voor de personen in kwestie een bedreiging vormt? Zo neen, waarom niet?
Antwoord 1 t/m 4
Het publiceren van bijzondere informatie, die staatsgeheim gerubriceerd is, op internet is niet toegestaan. Het was mij niet bekend dat (tijdelijk) bij externe organisaties ingehuurde medewerkers («externe medewerkers») van AIVD of MIVD op de website «Linkedin.com», meldden dat zij door de AIVD of MIVD gescreend zijn. De AIVD en de MIVD schatten in dat er in deze zaak geen ernstige veiligheidsrisico’s zijn of zullen ontstaan, omdat de gegevens die tot nu toe op internet zijn gevonden van algemene aard zijn en geen bijzondere informatie bevatten. Zo geldt voor de vermelding van het feit dat betrokkene gescreend is, dat dit voor alle vertrouwensfuncties het geval is. Ik voeg hier aan toe het niet wenselijk te vinden dat externe medewerkers er de aandacht op vestigen voor de diensten te hebben gewerkt.
Vraag 5
Kunt u aangeven op welke wijze externe werknemers worden geïnstrueerd over het verschaffen van informatie over hun werkzaamheden voor diensten als de AIVD, MIVD en Nctb?
Vraag 6
Deelt u de mening van de MIVD-woordvoerder «dat men hier weinig aan kan doen?»
Vraag 7
Welke maatregelen gaat u treffen om te voorkomen dat tijdelijke werknemers op openbare sites hun activiteiten voor de veiligheidsdiensten bekend maken?
Antwoord 5 t/m 7
Medewerkers van de AIVD (en van de MIVD en NCTb), ook de externe, krijgen een uitgebreide voorlichting over het bij de betreffende dienst gehanteerde beveiligingsregime. De daarbij behorende geheimhoudingsplicht is gekoppeld aan een aantal artikelen uit het Wetboek van Strafrecht (98 e.v.). Vlak voor de afloop van hun verblijf bij de AIVD en MIVD tekenen externe medewerkers een «verklaring bij ontslag», waarbij zij nogmaals gewezen worden op hun geheimhoudingsplicht. Daarnaast wordt bij de AIVD de betrokken medewerker een «exitgesprek» gevoerd, waarin duidelijk wordt aangegeven dat over de periode doorgebracht bij de AIVD op zaken als curriculum vitae en/of persoonlijke website geen directe verwijzing naar de AIVD mag worden opgenomen. Contractueel wordt met bedrijven en uitzendorganisaties vastgelegd dat de inzet van hun personeel bij of ten behoeve van de AIVD niet voor reclamedoeleinden kan worden gebruikt. Hetzelfde geldt voor de leveranciers van allerlei producten aan de AIVD. Deze verplichtingen zullen indringender, met extra toespitsing op plaatsing van gegevens op internet, onder de aandacht van personen en bedrijven worden gebracht. Daarnaast wordt, aldus toegezegd in het Algemeen Overleg met uw Kamer d.d. 19 maart 2008, de geheimhoudingsverklaring aangescherpt, conform hetgeen gewisseld wordt in het «exitgesprek».