Daling aantal verkeersdoden zet door

In 2007 kwamen 791 mensen om in het Nederlandse verkeer. Dit zijn er 20 minder dan een jaar eerder, een afname van 2,5 % ten opzichte van 2006. Toen eiste het verkeer 811 dodelijke slachtoffers. Vijf jaar geleden overleden er nog 1088 personen in het verkeer.

Ondanks de dalende trend is het aantal verkeersdoden bij jongeren en jongvolwassenen het afgelopen jaar wel gestegen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft deze cijfers bekendgemaakt op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres. De minister is verheugd over de voortzetting van de dalende trend. Hij benadrukt echter dat deze ontwikkeling in geen geval mag leiden tot het verslappen van de aandacht voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Het kabinet streeft ernaar dat in 2010 het aantal verkeersdoden verder is gedaald naar 750.

Hoewel er in 2007 minder verkeersdoden waren dan in 2006, is die daling niet bij alle groepen verkeersdeelnemers waar te nemen. Zo overleden in 2007 meer voetgangers en jongeren in het verkeer dan in 2006. Maar in algemene zin geldt dat de cijfers van de verkeersdoden van 2007 binnen de diverse leeftijds- en voertuigcategorieën in lijn liggen met de dalende trend die zich de laatste jaren voordoet. Een aantal groepen verkeersdeelnemers krijgt extra aandacht in het strategisch plan verkeersveiligheid dat Eurlings voor de zomer naar de Tweede Kamer zal sturen.

Jongeren

Het aantal verkeersdoden onder kinderen tot en met 15 jaar daalde van 46 in 2006 naar 39 in 2007. Onder de jongeren van 16 tot en met 24 jaar steeg het aantal verkeersdoden met 17%: van 144 in 2006 naar 169 in 2007. Opvallend is dat onder de 16-17 jarigen meer slachtoffers vielen onder brom- en snorfietsers terwijl de slachtoffers onder 18-24 jarigen vooral voetgangers en fietsers waren. In de groep van 25 tot en met 34 jaar is de stijging nog groter, namelijk 27% (van 83 naar 105).

Ouderen

Onder de 65+-ers vielen in 2007 minder verkeersdoden dan in het jaar daarvoor: 227 tegen 246 in 2006. Relatief gezien vallen onder de groep ouderen veel verkeersdoden, hoewel ook onder hen sprake is van een dalende trend. Door de vergrijzing groeit de populatie 65+-ers. Om de cijfers van jaar op jaar goed met elkaar te kunnen vergelijken wordt het aantal doden uitgedrukt in aantallen per 100.000 inwoners. Over alle leeftijden heen stierven gemiddeld 4,8 mensen als gevolg van een verkeersongeval. Voor 65+-ers is dat aantal gezakt van 11,8 doden in 2003 naar 9,5 in 2007.

Alcohol

In 2007 waren er 43 geregistreerde verkeersdoden bij ongevallen waarbij alcohol in het spel was; in 2006 waren dat er 40. Aandacht voor alcohol in het verkeer blijft nodig, temeer omdat het werkelijke aantal alcoholslachtoffers in het verkeer beduidend hoger ligt dan het geregistreerde aantal vanwege het feit dat in Nederland geen post-mortemonderzoek wordt uitgevoerd.

Vervoerwijzen

Het aantal verkeersdoden onder voetgangers steeg met 25% van 73 in 2006 naar 91 in 2007. Dit was vooral het gevolg van aanrijdingen met personenauto’s en vrachtauto’s. Ook onder motorrijders, scooters en inzittenden van bestelauto’s waren meer verkeersdoden te betreuren. Het aantal fietsers dat het slachtoffer werd van een ongeval daalde met 12,5% van 216 in 2006 naar 189 in 2007.

Het aantal mensen dat omkwam bij een ongeval met een rechtsafslaande vrachtwagen is in 2007 gedaald van 26 naar 13. Acht van hen waren fietsers tegenover 19 in 2006. Na een stijging in 2006 is er in 2007 dus duidelijk sprake van een daling. Deze cijfers vertonen echter vrij sterke fluctuaties over de jaren heen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoekt de onderliggende oorzaken en mogelijkheden voor maatregelen om dit soort ongevallen te voorkomen.

Bijna 25% van de verkeersdoden in 2007 is het gevolg van een botsing tegen een stilstaand object zoals een boom of een lichtmast. Van de groep van 18 tot en met 24 jaar kwam 43% om bij een dergelijk ongeval.