Campagne tegen discriminatie op de arbeidsmarkt
Er zal een beeldvormingscampagne worden opgezet om discriminatie op de werkvloer tegen te gaan. Deze richt zich op het tegengaan van negatieve beeldvorming van werkgevers over niet-westerse allochtonen. Ook zal de campagne zich richten op het negatieve beeld van niet-westerse allochtonen over bepaalde sectoren en werkgevers. Dit schrijven Minister Donner en staatssecretaris Aboutaleb in hun brief van 23 april 2008 over de uitwerking van het plan van aanpak over discriminatie op de arbeidsmarkt.
De Discriminatiemonitor niet-westerse allochtonen op de arbeidsmarkt en gesprekken met werkgevers en de allochtone gemeenschap vormen de basis voor het de beeldvormingscampagne. Zo is gebleken dat allochtone werkzoekenden sectoren waarin sprake is van klantencontact op voorhand mijden. Ook is naar voren gekomen dat niet-westerse allochtonen vinden dat zij zich op het werk meer moeten inspannen dan autochtonen.
Naast het creëren van positieve beeldvorming richt het plan van aanpak zich ook op het tegengaan van discriminatie bij werving en selectie en het tegengaan van discriminatie op de werkvloer. Een voorstel is om discriminatie op te nemen in de Arbeidsomstandighedenwet. Discriminatie wordt dan toegevoegd aan de onderwerpen die nu onder psychosociale arbeidsbelasting vallen. Evenals nu het geval is bij onder andere seksuele intimidatie en pesten krijgt de Arbeidsinspectie een rol in de handhaving.