Toepassing mediationvaardigheden door overheid scheelt veel tijd en geld
Het toepassen van mediationvaardigheden ter voorkoming van bezwaar- en klachtenprocedures bij de overheid levert betrokken burgers en bedrijven een tijdsbesparing op van 23 procent. De tevredenheid van zowel klant als overheidspersoneel ligt 20 procent hoger en de kosten vallen 27 procent lager uit. Dat blijkt uit onderzoek dat is verricht in opdracht van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Financiën en Economische Zaken.
Staatssecretaris Ank Bijleveld (BZK) maakte deze resultaten woensdag 23 april 2008 bekend op de conferentie Kwaliteitshandvesten in Rotterdam. Hier presenteerde zij de handreiking ‘Een luisterend oor’. Naast een kosten-batenanalyse bevat deze handreiking een stappenplan waarmee overheidsorganisaties zelf aan de slag kunnen met het inzetten van mediationvaardigheden.
Deze nieuwe aanpak houdt in dat met de belanghebbende persoonlijk contact wordt opgenomen kort voordat een besluit wordt genomen of vlak nadat een besluit wordt genomen. Een ambtenaar bekijkt bijvoorbeeld samen met de belanghebbende of deze de juiste informatie heeft aangeleverd. Als een aanvraag is afgewezen, wordt nagegaan wat er nog wél mogelijk is. Op deze manier kiezen mensen er minder vaak bezwaar- en klachtenprocedures in te gaan. En dat is winst want bezwaar- en klachtenprocedures - de juridische, formele weg - vergen van beide kanten een grote inspanning. Nu zijn burgers jaarlijks 4 miljoen uur kwijt aan bezwaar- en klachtprocedures.
In zestien zogenoemde pioniergemeenten worden pilots gestart met de toepassing van mediationtechnieken. In Rotterdam loopt sinds begin april een project waarbij mediationtechnieken worden toegepast bij Wmo-aanvragen (Wet maatschappelijk ondersteuning). Andere pioniergemeenten staan aan het begin van een mediationpilot. Hieronder zijn Amstelveen, Breda, Tilburg en Eindhoven. BZK ondersteunt en faciliteert de pioniergemeenten.
Een luisterend oor om bezwaar- en klachtprocedures te voorkomen, staat in de top-10 van knelpunten die burgers ervaren in contacten met de overheid. Staatssecretaris Bijleveld heeft het op zich genomen deze knelpunten in deze kabinetsperiode weg te nemen.