Ondertekening ambitieovereenkomst Zandmotor
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
2008 is een spannend jaar voor de Delflandse kust.
Vandaag zijn we hier bij natuurlijk bijeen voor het pilotproject zandmotor, dat dit jaar gaat lopen.
Daarnaast beginnen we hier binnenkort met de versterking van de waterkering gecombineerd met natuurcompensatie voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte.
Vanwege het veranderende klimaat is versterking van de kust van groot belang.
Daarmee houden we onze delta veilig en leefbaar. Deze kust hier, met zijn duinen, is cruciaal voor de veiligheid van het achterland.
De maatregelen hier aan de Delflandse kust passen in de Watervisie die ik vorig jaar heb gepresenteerd.
Daarin staat dat dit kabinet maatregelen tegen onder meer overstromingen wil combineren met verbetering van de natuurlijke omgeving.
De maatregelen maken deel uit van het in de Watervisie genoemde programma ‘Zwakke Schakels’. Met dat programma versterken we onderdelen van de zeewering die in 2020 anders niet meer aan de veiligheidsnormen zouden voldoen.
Vorig jaar zijn we al begonnen met de versterking van twee andere zwakke schakels, Noordwijk en het Flaauwe Werk.
Het werk bij Noordwijk is morgen al klaar, keurig voor het begin van het strandseizoen.
Sommigen van u hebben daar veel werk voor verzet. U hebt een prestatie geleverd om trots op te zijn.
Hoe we de Nederlandse kust op de lánge termijn kunnen beschermen, is een vraag voor de Deltacommissie, oftewel de commissie Veerman, die ik vorig jaar in het leven heb geroepen.
De commissie kijkt naar de toekomstige zeespiegelstijging en andere ontwikkelingen die van belang zijn voor de Nederlandse kust.
De commissie brengt een advies uit over een samenhangend beleid voor een duurzame ontwikkeling van het Nederlandse kustgebied.
Het is onontkoombaar dat innovatie een cruciale rol in dat beleid zal spelen.
Daarmee doet Nederland waar het van oudsher goed is in: vernieuwend bezig zijn om ons tegen het wassende water te beschermen.
Ook in dat opzicht breken er voor de Delflandse kust spannende tijden aan.
We zijn hier vandaag tenslotte bijeen om bestuurlijke afspraken maken over de pilot met de zandmotor, hier in Ter Heijde.
In de zandmotorpilot gaan de speerpunten uit de Watervisie hand in hand: veiligheid, meer ruimte én innovatie.
Dat maakt de pilot niet alleen voor mij interessant, maar ook voor het bedrijfsleven en voor de provincie Zuid-Holland, die een belangrijke voortrekkersrol speelt.
U kent het idee van de zandmotor.
We deponeren een grote hoeveelheid zand voor de kust, die via natuurlijke processen wordt verspreid. Daardoor kan de kust met extra strand en duinen aangroeien.
Een kwestie van ‘bouwen met de natuur’: wij geven een duwtje en de natuur doet de rest.
Het innovatieve zit ‘m juist in dat bouwen met de natuur.
We weten niet precies hoe dat zal gaan, want het is nog niet eerder vertoond.
De enige manier om erachter te komen is door het te doen.
Learning by doing, zogezegd.
Dan kunnen we onderzoeken hoeveel extra veiligheid deze aanpak oplevert en wat die betekent voor het onderhoud van de kust.
En natuurlijk hoe het proces precies in zijn werk gaat, of de kust aangroeit en welke vorm die zal aannemen.
Met de kennis die we opdoen, bevestigen we onze reputatie als toonaangevend en innovatief land op het gebied van waterbeheer.
En wie weet levert die kennis ons ook nog een paar mooie exportproducten op.
Er is, kortom, alle reden voor deze pilot.
Vandaag spreken we onze ambitie uit om dit vernieuwende concept te ontwikkelen.
De ondertekening betekent het groene licht voor een onderzoek naar de alternatieven, naar wat zo’n aanpak kost en wat die ons uiteindelijk oplevert.
Na de studie komt er een besluit over de uitvoering. Dan moet er ook duidelijkheid zijn over de financiering.
Want voor de uitvoering van een grootschalige proef zal meer geld nodig zijn.
Ik verwacht daarom naast de 10 miljoen euro van V&W ook een financiële bijdrage van andere partijen.
Dames en heren,
De afspraken die we hier vandaag ondertekenen, zijn bestuurlijke afspraken.
Ze leiden tot een gedegen studie voor de pilot met de zandmotor.
Ik ga natuurlijk ook kijken hoe de uitkomsten passen in het advies dat de commissie Veerman in de loop van dit jaar uitbrengt.
Afhankelijk daarvan en van de financiering, komt er eind 2009 een uitvoeringsovereenkomst voor de pilot.
Ik hoop van harte dat het zover komt, want de zandmotor is uniek en lijkt veel kansen te bieden voor veiligheid, kustuitbreiding en innovatie.
Ik ben daarom blij dat we vandaag samen een begin maken met de uitwerking van de pilot.
Dank u wel.