Antwoorden op kamervragen van Kant over de situatie in de verpleeg- en verzorgingshuizen, met name in Kennemerduin

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2842689

23 april 2008

Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op de vragen van het Kamerlid Kant (SP) over de situatie in de verpleeg- en verzorgingshuizen, met name in Kennemerduin (2070816200).

Vraag 1
Waarom is de website www.meldpunt-verpleeghuiszorg.nl en het telefoonnummer 0800-1205 niet bereikbaar? 1)

Vraag 2
Hoelang is het meldpunt verpleeghuiszorg al niet bereikbaar?

Antwoord 1 en 2
De meldlijn verpleeghuiszorg is sinds 1 september 2006 omgezet in een algeheel meldpunt voor de gezondheidszorg, te weten het IGZ-Loket. Het loket is bereikbaar via www.igz.nl met als apart telefoonnummer 088-1205000. Het IGZ-Loket ontvangt klachten, vragen en meldingen van burgers, zorgverleners en fabrikanten en beoordeelt de aard en de ernst van meldingen aan de hand van de Leidraad Meldingen. Loketmedewerkers verschaffen informatie aan derden over de activiteiten van IGZ en over toezicht op de kwaliteit van zorg. Het IGZ-Loket is ook de frontoffice voor het toezicht op ziekenhuizen van de samenwerkende rijksinspecties: Inspectie voor de Gezondheidszorg, Arbeidsinspectie, Voedsel en Waren Autoriteit, Inspectie van Verkeer en Waterstaat en de VROM-inspectie. De IGZ-website heeft een apart zoekformulier voor vragen over inspecties in ziekenhuizen.

Vraag 3
Is het meldpunt na het opstellen van het eindrapport uit 2006 opengebleven? Zo ja, wanneer kan de Kamer een rapport ontvangen van de periode 2006- 2007?

Antwoord 3
Zie vraag 1. Het meldpunt is uitgebreid naar alle zorgsectoren. Over de klachten, vragen en meldingen bij het algeheel meldpunt c.q. IGZ-loket worden door de inspectie geen aparte rapporten uitgebracht. In het jaarverslag van de inspectie wordt op hoofdlijnen gerapporteerd over de bevindingen van het meldpunt.

Vraag 4
Acht u het van belang dat het meldpunt goed en snel bereikbaar is? Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om ervoor te zorgen dat het meldpunt telefonisch en via de website te bereiken is?

Antwoord 4
Ja. Het meldpunt is elektronisch en telefonisch goed bereikbaar.
Zoals ik tijdens het AO Gehandicaptenzorg van 12 december 2007 heb toegezegd, heb ik met de inspectie overlegd hoe bredere bekendheid te geven aan het IGZ-loket en tevens de toegankelijkheid hiervan te verbeteren. Ik zal deze punten nogmaals met de inspectie opnemen.

Vraag 5
Hoe gaat u cliënten, familieleden van mensen in zorg en medewerkers op de hoogte brengen van het bestaan van dit meldpunt en van de wijze waarop men dit kan bereiken?

Antwoord 5
De inspectie probeert actief burgers voor te lichten over de mogelijkheid zaken bij de inspectie te melden. Daartoe heeft de inspectie verschillende acties ondernomen en gepland:

  • De inspectie heeft de publieksfolder ‘Meldingen: ontevreden over de geleverde gezondheidszorg?’ gemaakt om burgers voor te lichten over hoe de inspectie omgaat met meldingen. Deze folder is onder alle zorginstellingen en belangenbehartigers van patiënten/cliënten verspreid.

  • De mogelijkheid om ongenoegens over de geleverde zorg te melden bij de inspectie heeft op de website van de inspectie een prominente plek gekregen.

  • Verder heeft de inspectie op haar site www.igz.nl een apart loket voor burgers ingericht (http://www.igz.nl/burgersloket1/), naast een loket voor zorgaanbieders en fabrikanten. In dit burgerloket kunnen particulieren antwoorden vinden op de meest gestelde vragen en een filmpje bekijken waarin de inspectie in eenvoudige taal uitlegt wat het Loket voor burgers doet.

  • Daarnaast stuurt de inspectie op korte termijn een brief naar belangenbehartigers van patiënten/cliënten (via NPCF, patiëntenverenigingen, Zorgbelang Nederland (voormalige IKG’s), Consumentenbond) om hen nogmaals te wijzen op het IGZ-Loket en op de publieksfolder ‘Meldingen: ontevreden over de geleverde gezondheidszorg?’. In de brief verzoekt de inspectie deze organisaties hun achterban over deze zaken te informeren en hun bestaande voorlichtingmateriaal te screenen (en zo nodig aan te passen) op juiste informatie over waar en wanneer cliënten/patiënten bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg terecht kunnen. De inspectie doet ook de suggestie om in foldermateriaal en op websites van deze organisaties een verwijzing op te nemen naar het IGZ-burgerloket. (http://www.igz.nl/burgersloket1/) en naar de publieksfolder (http://www.igz.nl/351441/2007-07_Ontevreden_over_de_1.pdf).
    Ook fabrikanten en zorgaanbieders krijgen een brief over wat er met de komst van het IGZ-Loket voor hen is veranderd.

Vraag 6
Heeft de inspectie adequaat gehandeld in Kennemerduin? Hoeveel is geïnvesteerd in verbeteringen van de zorgverlening? Welke maatregelen zijn getroffen om ervoor te zorgen dat cliënten en medewerkers tevreden zijn? Wanneer en hoe is dit gecontroleerd door de inspectie? Wat waren de uitkomsten?

Antwoord 6
Ja. De situatie in Kennemerduin is onderwerp geweest tijdens het vragenuur d.d. 26 februari 2008. Toen heb ik aangegeven dat de inspectie de instelling herhaaldelijk heeft bezocht en heeft aangedrongen op verbeteracties. Er zijn diverse verbeteracties uitgevoerd zowel met betrekking tot de personeelsbezetting als in de organisatorische opzet van de verpleeghuisunit. Zo is er extra gekwalificeerd personeel aangetrokken, is het team verder geschoold en getraind en zijn werkprocessen aangescherpt ten aanzien van eten en drinken van bewoners die daar hulp bij nodig hebben. De verwachting is dat het nog enige tijd duurt voordat veranderingen zich uitkristalliseren. Er wordt daarom tweemaandelijks aan de inspectie gerapporteerd.
In 2008 is euro 250 miljoen extra beschikbaar voor de verpleeghuiszorg ten behoeve van cliënten met de zwaarste zorgzwaartepakketten.

Vraag 7
Hoe rijmt u, gezien het feit dat Kennemerduin onderdeel uitmaakt van Stichting Zorgbalans, de situatie in Kennemerduin waar mensen particulier zorg in moeten kopen om fatsoenlijke zorg te krijgen en de financiële problemen bij Zorgbalans met de investeringen die Zorgbalans doet in een welzijnsboulevard van nieuwbouwproject De Binnenhaven in IJmuiden? 2)

Antwoord 7
Ik heb geen inzicht in het financiële beleid van individuele instellingen. Dat is een eigen verantwoordelijkheid van de Raden Bestuur van instellingen en de Raden van Toezicht hier op toe te zien. Wel heb ik in oktober 2007 van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een melding gekregen dat het betrokken zorgkantoor de Stichting Zorgbalans heeft gevraagd een plan van aanpak op te stellen in verband met dreigende financiële problemen. Sindsdien hebben noch ik –noch de NZa- signalen gekregen. Ik heb de NZa gevraagd alert te blijven.

Vraag 8
Is het waar dat het hier gaat om een investering van 70 miljoen euro? Zo neen, hoe hoog is de investering?

Vraag 9
Wordt voor deze investering gebruik gemaakt van AWBZ-gelden? Zo ja, wat is hierop uw reactie?

Vraag 10
Wat is de meerwaarde van deze investeringen voor de cliënten van deze instellingen?

Antwoord 8, 9 en 10
Ik weet niet hoeveel de Stichting Zorgbalans gaat investeren c.q. heeft geïnvesteerd, noch welke meerwaarde een en ander heeft voor de cliënten. Daar heb ik geen zeggenschap over. Investeringen betreffen een eigen verantwoordelijkheid van de Raden van Bestuur van instellingen en de Raden van Toezicht..

Vraag 11
Is er voldoende budget bij Zorgbalans om zowel te investeren in de kwaliteit van zorg binnen het bestaande zorgaanbod als te kunnen participeren in de groeiende zorgvraag in de regio? Zo ja, waarom blijft de kwaliteit van zorg in Kennemerduin achter? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 11
Binnen de regio is voldoende budget om aan de zorgvragen te kunnen voldoen. Ik heb geen inzicht in, noch zeggenschap over het (financiële) beleid van individuele instellingen. Het is een eigen verantwoordelijkheid van (de Raden van Bestuur en Raden van Toezicht van) instellingen prioriteiten te stellen met betrekking tot investeringen in kwaliteit en kwantiteit. Zie ook antwoord op vraag 7.

1) de Volkskrant, 23 februari 2008, “Blauwe Plekken en Ruzies”
2) IJmuider Courant, 5 februari 2008, “Zorgboulevard Binnenhaven IJmuiden gaat door”