Uitvoering moties Segway

Op 25 maart 2008 heeft uw Kamer twee moties inzake de Segway (TK 2007-2008, 29 398, nrs. 82 en 83) aangenomen. Het lid De Krom vroeg na afloop van de stemmingen, geïnformeerd te worden over de uitvoering van deze moties. Met deze brief delen wij u mee op welke wijze het kabinet met de moties om wil gaan.

Voor wat betreft de motie ingediend door de leden De Krom en Roefs (TK 2007-2008, 29 398, nr. 82), waarin deze verzoeken om vooruitlopend op aanpassing van de regelgeving gebruikers onder voorwaarden ontheffing te verlenen en dit binnen een maand te realiseren, delen wij u mede dat deze motie uitsluitend onder een aantal voorwaarden kan worden uitgevoerd.

Dat wil zeggen dat vooruitlopend op de aanpassing van de regelgeving, het algemeen gebruik van de Segway wordt toegestaan op fietspaden en rijbanen, mits daarbij een maximumsnelheid van 25 km per uur wordt aangehouden. Bij gebruik op het trottoir door gehandicapten geldt nog altijd de maximum toegestane snelheid van 6 km per uur.

Bij het gebruik van de Segway op de openbare weg dient de Segway bovendien te zijn verzekerd en is het noodzakelijk dat de Segway voldoet aan een nader te bepalen wijze of vorm van identificatie van het voertuig.

Over de verzekeringsplicht voor de Segway melden wij dat, aangezien de Segway een motorrijtuig is in de zin van de Wet aansprakelijkheids-verzekering motorrijtuigen (Wam), dit betekent, dat bij gebruik van de Segway op de openbare weg de Segway verplicht Wam verzekerd moet zijn.

Over de wijze of vorm van identificatie van de Segway delen wij u mee dat op dit moment in overleg met de betrokken handhavings- en uitvoerings-instanties wordt uitgezocht welk tijdelijk alternatief voor een kentekenplaat realiseerbaar is, om vervolgens daarvoor zo spoedig mogelijk een regeling te treffen of zo mogelijk bij een bestaande regeling aan te sluiten, waarbij enigerlei vorm van centrale registratie en identificatie van het Segway-voertuig gegarandeerd kan worden.

De voorziening waarbij de Segway tot aan de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving voor algemeen gebruik wordt toegestaan, zal met oog op de daarbij te betrekken regeling over enigerlei vorm van centrale registratie en identificatie van de Segway én nadat de het College van PG’s, de handhavende instanties daarover heeft kunnen instrueren, daarom uiterlijk op 1 juli 2008 van kracht worden.

Voor wat betreft de motie ingediend door de leden De Rouwe en De Krom (TK 2007-2008, 29 398, nr. 83), waarin deze verzoeken geen voorstellen te doen aangaande de invoering van een kenteken voor de Segway en de elektrische fiets, delen wij u het volgende mee.

Met betrekking tot de elektrische fiets wordt de motie uitgevoerd.

Er wordt geen voorstel ingediend om elektrisch ondersteunde fietsen te gaan kentekenen. Dit omdat het hier gaat om een voertuig dat niet alleen op motorkracht kan worden bereden maar waarvoor altijd een fysieke inspanning van de fietser nodig is om te kunnen rijden. Dit voertuig is al geruime tijd geleden in de Wegenverkeerswet 1994 uitgezonderd van de categorie motorrijtuigen. Als gevolg van de inwerkingtreding van het Besluit vrijstelling van fietsen met trapondersteuning van aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen zijn dergelijke fietsen met ingang van 1 oktober 2006 daarom niet verzekeringsplichtig in de zin van de Wam. Het gaat hier om een wezenlijk ander, niet met de Segway vergelijkbaar voertuig.

Met betrekking tot de kentekening van de Segway delen wij u mee, dat de volgende argumenten ons weerhouden de motie, daar waar het de kentekening van de Segway betreft, uit te voeren.

De argumenten voor een kentekenplicht voor voertuigen in de nieuwe voertuigcategorie (waarvan de Segway de eerste is) zijn:

  1. Met een kentekenplaat kan bij overtredingen waarbij geen staandehouding kan plaatsvinden de kentekenhouder worden achterhaald. Hier ligt dus met name gelet op de snelheid en de wendbaarheid van de Segway, het belang van een goede opsporing door de politie bij overtredingen.
  2. Omdat het kenteken op naam wordt geregistreerd, is het via de koppeling met de RDW-registratie bij overtredingen mogelijk om op een efficiënte en effectieve wijze de kentekenhouder en zonodig de identiteit van de bestuurder op te sporen.
  3. Voor alle tot nu toe toegelaten gemotoriseerde tweewielers geldt een kentekenplicht. Voor de categorie brom- en snorfietsen, waarmee de Segway qua snelheid (max. 25 km/uur) en verkeersgedrag wordt gelijkgesteld, is dit per 01-01-‘07 ingevoerd. Het zou een onlogische trendbreuk in de systematiek zijn om dan nu voor de Segway, waarbij alle eigenschappen van een gemotoriseerde tweewieler zichtbaar aanwezig zijn, geen kenteken te (ver)eisen.
  4. Een kenteken maakt het mogelijk toelating van nieuwe voertuigen tot de nieuwe voertuigcategorie te reguleren door en een nationale typegoedkeuring daaraan te koppelen. Hiermee kunnen voertuigen van mogelijk inferieure kwaliteit (in de toekomst) worden geweerd.
  5. De Segway is het eerste voertuig in de nieuwe voertuigcategorie. De verwachting is dat er in de toekomst een keur van innovatieve en verschillende voertuigen tot deze categorie zullen toetreden. Voor de handhavers wordt het, als deze voertuigen allemaal geen kenteken zouden hebben, ondoenlijk om te kunnen beoordelen of het voertuig een toegelaten en dus legaal voertuig is of niet.
  6. Met een kenteken gaat de bestuurder van zo’n voertuig uit de nieuwe categorie niet anoniem door het verkeer. Dit besef heeft zonder meer een preventieve werking v.w.b. het maken van overtredingen. Als men weet dat men herkenbaar en traceerbaar is zal men, zo leert de ervaring, minder snel geneigd zijn ongeoorloofd gedrag te vertonen waarmee de verkeersveiligheid in gevaar kan worden gebracht.

Deze argumenten wegen naar ons oordeel zwaarder dan de in de motie genoemde argumenten om geen kentekenplicht voor de Segway in te stellen.

De Dienst Wegverkeer (RDW) is daarom gevraagd met spoed een uitvoeringstoets naar het invoeren van het nieuwe kenteken uit te voeren, waarbij gevraagd is, zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij de reeds bestaande snorfietskentekensystematiek, met als gevolg dat de Segway bij de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving voorzien moet zijn van een kentekenplaat. Zoals toegezegd is het onze inzet om in het kader daarvan de administratieve lastendruk zoveel mogelijk te beperken.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de beide moties.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft maximale prioriteit aan de voltooiing van het wetsvoorstel. Het streven is erop gericht dit nog vóór de zomer aan te bieden ter bespreking in de ministerraad.

De Minister van Justitie,

De Minister van Verkeer en Waterstaat,