de aftrap van de campagne ‘Nederland leeft met water’
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
De nieuwe campagne vraagt waterverbruikers en maatschappelijke organisaties daarnaast ook om actief mee te denken over oplossingen. Hij roept hen bijvoorbeeld op na te denken over de rol van het water in hun omgeving: hoe kan het veiliger, hoe schoner, hoe mooier? Vergeleken met de vorige campagne is deze campagne daarom interactief.
De campagne betrekt ook kinderen en jongeren bij het water. Zij zijn de deltabewoners van de toekomst en hebben er alle belang bij dat Nederland klimaatbestendig wordt en blijft. Daarom heb ik vanmorgen met kinderen van basisschool De Vuurtoren hier in Scheveningen over de campagne gesproken. Zij begrijpen heel goed waarom het zo belangrijk is om water dichter bij de mensen te brengen.
Juist de waterschappen, die ons regionale en plaatselijke watersysteem beheren, staan dicht bij de mensen. Zij kunnen een sleutelrol vervullen in het kweken van begrip en draagvlak voor het waterbeleid. Het komend najaar zal de campagne daarom ook worden gebruikt om de waterschapsverkiezingen onder de aandacht te brengen.
Dames en heren,
De kinderen van De Vuurtoren hadden vanochtend de primeur: zij kregen als eersten de tv-spot voor de nieuwe campagne te zien. Als hun reacties een voorbode zijn van de reacties die we straks in Nederlandse huiskamers kunnen verwachten, ben ik een tevreden mens. Oordeelt u zelf: u kunt de spot zo dadelijk met eigen ogen zien.
Dan is nu de tijd gekomen om het symbool dat een prominente rol in campagne speelt in gebruik te nemen, bij wijze van aftrap van de campagne. Het laat zien dat werken aan water sámenwerken betekent. Mag ik de kinderen uitnodigen mij te komen helpen?