Literatuuronderzoek alcoholreclame

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

VGP/ADT 2841370

11 april 2008

In antwoord op een vraag van uw Kamer in het kader van de begroting 2008 van mijn departement heb ik u geantwoord (31 200 XVI, nr. 13) dat er een bedrag gereserveerd was voor literatuuronderzoek naar de effecten van alcoholreclame op het drinkgedrag van jongeren. Met deze brief informeer ik u over de voortgang van dit project.

Omdat in het najaar van 2007 een door de Europese Commissie gefinancierd literatuuronderzoek verscheen met precies dezelfde vraagstelling, heb ik besloten geen opdracht meer te verlenen voor een grootschalig eigen onderzoek. Dat zou immers dubbel werk betekenen. Het door de EC opgedragen onderzoek, getiteld “The impact of alcohol advertising”, is bovendien uitgevoerd door een internationaal goed bekend staande onderzoeker, dr. P. Anderson, zodat het ook niet aannemelijk is dat veel relevante studies in dit onderzoek ontbreken.

Wat vanzelfsprekend wèl aan dit literatuuronderzoek ontbreekt zijn aanbevelingen voor de Nederlandse samenleving. Met name het alcoholbedrijfsleven, in casu de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), die de zelfregulering van deze sector coördineert, hecht daar veel waarde aan. Mede daarom heb ik nu besloten om genoemd literatuuronderzoek van dr. P. Anderson, alsmede enige andere documenten rond het thema alcoholreclame, te onderwerpen aan een uitgebreide consultatie door een zestal Nederlandse wetenschappers, waarvan er twee door de STIVA worden voorgedragen.

Ik zal de aanbevelingen voortkomend uit deze expertconsultatie uw Kamer begin september doen toekomen.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

dr. A. Klink