Antwoorden op kamervragen over de verminderde bereidheid om 112 te bellen
Vragen van de leden Zijlstra en Griffith (beiden VVD) en Kuiken en Spekman (beiden PvdA) over de verminderde bereidheid om 112 te bellen.
1. Vraag
Bent u bekend met het nieuwsbericht ‘112 wordt te weinig gebeld’ en het bijbehorende item van RTV Utrecht van 5 maart?[[2]
1. Antwoord
Ja
2. Vraag
Klopt de uitspraak van de woordvoerder van de politie dat ‘mensen erg terughoudend zijn met het bellen van het alarmnummer’ en dat ‘recent onderzoek aantoont dat slechts 1 op de 9 mensen die op heterdaad getuige zijn van een misdrijf binnen enkele minuten het alarmnummer bellen’?[3] Kunt u aangeven om welk onderzoek dit gaat?
2. Antwoord
Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de Nederlandse burgers het alarmnummer 112 kent. Dit alarmnummer wordt momenteel ruim 6 miljoen keer per jaar gebeld. Op basis hiervan kan ik niet onderschrijven dat de Nederlandse burgers terughoudend zijn in het bellen van het alarmnummer 112. Wel kan ik aangeven dat er helaas veel oneigenlijk gebruik en misbruik is bij het alarmnummer 112 (ongeveer 65%).
Het onderzoek “Meer heterdaadkracht” (april 2007) van de Politieacademie gaat over de rol van burgers bij de directe opsporing. Een uitspraak in dit onderzoek is dat “slechts 1 op de 9 mensen die op heterdaad getuige zijn van een misdrijf binnen enkele minuten het alarmnummer bellen”. Deze uitspraak wordt gedaan op basis van een beperkte steekproef (van 1500 uitnodigingen en 758 respondenten). In het onderzoeksrapport wordt niet (helder) aangegeven hoe men aan de verhouding 1 op de 9 komt en wat de motieven van burgers zijn om 112 wel of niet te bellen.
Op basis van dit onderzoek kan ik de gedane uitspraken dan ook niet zonder meer onderschrijven.
3. Vraag
Deelt u de mening dat dit aantal veel te laag is? Ziet u een relatie met reactie van de Raad van Hoofdcommissarissen, die stelt dat de slogan ‘1-1-2 daar red je levens mee’ ertoe geleid heeft dat veel mensen denken dat 112 enkel voor levensbedreigende situaties is?[4] Ziet u een relatie met de door de woordvoerder van de politie Utrecht aangehaalde landelijke campagne, welke ten doel had misbruik van het alarmnummer te voorkomen?[5] Zo neen, wat is volgens u de oorzaak?
3. Antwoord
Zoals hierboven aangegeven, geeft het onderzoek geen inzicht in de motieven van de burgers om 112 niet te bellen in het geval men op heterdaad getuige is van een misdrijf. Of er een relatie is met de slogan ‘1-1-2 daar red je levens mee’ is dus niet vast te stellen. Om dezelfde reden kan ik niet beoordelen of er een relatie is met de landelijke campagne waarop de woordvoerder van de politie Utrecht doelt of anderszins een uitspraak doen over de mogelijke oorzaak.
4. Vraag
Welke maatregelen bent u voornemens te nemen om het genoemde percentage omhoog te krijgen?
4. Antwoord
Ik sluit niet uit dat bij de burger onvoldoende bekend is dat ook in andere situaties dan levensbedreigende situaties gebeld kan worden met 112. Dit jaar zullen diverse door BZK geïnitieerde communicatieactiviteiten plaatsvinden die zich vooral richten op het hoge percentage misbruik van 112. Naar aanleiding van een verzoek van regionale politiekorpsen heb ik besloten daarbij primair de slogan ‘112 als iedere seconde telt’ te gebruiken en dus niet de slogan ‘112 daar red je levens mee’. Deze slogan doet volgens mij beter recht aan het feit dat 112 niet alleen ziet op levensbedreigende situaties, maar ook op heterdaad situaties.
[1] RTV Utrecht, 5 maart 2008, http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/182073