Dure 0900-nummers aan banden
Staatssecretaris Heemskerk legt dure 0900-nummers en lange wachttijden aan banden. Het pakket aan maatregelen stuurde hij 10 april 2008 naar de Tweede Kamer.
Voortaan moet vooraf duidelijk zijn hoeveel bellen naar een 0900-nummer kost. De consument moet in kennis zijn gesteld van dit maximum bedrag.
De melding vooraf stimuleert de aanbieders om een acceptabel maximumbedrag te hanteren. Anders zal de beller snel ophangen en een andere manier van communicatie kiezen.
Met de voorgestelde maatregelen worden de wachttijden bij 0900-nummers verder ontmoedigd en worden aanbieders meer gestimuleerd om te concurreren met scherpe gesprekstarieven.
Geschillencommissie
Heemskerk nam eerder al een breder pakket aan maatregelen voor consumentenbescherming bij 0900-nummers. Dit omvat een verplichte aansluiting voor nummerexploitanten bij een geschillencommissie en extra bevoegdheden voor Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit (OPTA). Die kan aanbieders dwingen om een 0900-nummer uit te lucht te halen bij een vermoeden van misbruik, bijvoorbeeld als het een "loos" of "leeg" 0900 nummer betreft dat mensen in de wacht laat staan.
Heemskerk blijft de ontwikkelingen rond de wachttijden en de gesprekskosten nauwlettend volgen. Bijvoorbeeld via een jaarlijks marktonderzoek, dat na de zomer voor de tweede keer zal plaatsvinden.