Versneld sporenonderzoek
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Nu ik dik een jaar minister ben, heb ik geloof ik al zes projecten van FileProof geopend. Staatssecretaris Huizinga heeft er ook al voor drie het startsein mogen geven en in totaal zijn er het afgelopen jaar 32 verschillende projecten projecten van FileProof begonnen op honderden locaties. Ik vind dat fantastisch nieuws. Het bewijst hoe hard we er met elkaar aan trekken om de files terug te dringen. Vandaag zijn we hier voor het begin van de pilot van het FileProofproject ‘versneld sporenonderzoek’, wat opnieuw reden is voor een feestje.
Met het programma Fileproof proberen we op korte termijn via drie sporen de files terug te dringen: door reguliere files te bestrijden, incidentele files te bestrijden, en automobilisten ertoe te verleiden anders te denken en te doen. Deze pilot gaat helpen om de files als gevolg van ernstige ongevallen sneller te laten oplossen.
De politie voert in de regel een uitgebreid sporenonderzoek uit als er bij een verkeersongeval mensen overlijden of ernstig gewond zijn of als er zeer grote economische schade is. Dat het van belang is om te bepalen wie er in zo’n geval schuld heeft staat niet ter discussie. Dat wil ik honderd procent helder hebben. Maar zo’n onderzoek leidt soms wel tot uren extra vertraging voor het verkeer. Dus is het méér dan de moeite waard om te kijken hoe we dat met elkaar kunnen beperken.
De politie heeft een nieuwe methode ontwikkeld om sporenonderzoek sneller uit te voeren. In deze pilot maakt u vanuit een langzaamrijdende politie-auto een groot aantal foto’s van een verkeersongeluk, die op het politiebureau snel tot een overzicht gemonteerd kunnen worden. Dat gaat sneller dan op de traditionele werkwijze, met minimaal dezelfde kwaliteit, en misschien zelfs iets beter. Naar schatting wordt twintig minuten tot een half uur tijdswinst geboekt, en bij grootschalige ongevallen, met sporen over meerdere rijstroken, kan de tijdswinst zelfs nog verder oplopen. Ik vind het echt prachtig dat u op deze manier initiatief neemt, petje af voor uw inzet. En elke minuut winst is er één, dus ik kan niet wachten om straks samen met meneer Van de Beek de openingshandeling te verrichten.
Deze pilot valt vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat gezien onder het FileProofproject ‘License to test’. Daarin worden veelbelovende ideeën van de werkvloer van Rijkswaterstaat snel en onbureaucratisch in praktijk worden uitgeprobeerd met pilots. In dit geval komt het idee bij de politie vandaan, maar gezien het gezamenlijke belang dat we hebben bij het verminderen van files en het verbeteren van de bereikbaarheid dragen wij er graag aan bij. De weginspecteur van Rijkswaterstaat, de politie en andere hulpdiensten spelen een belangrijke rol bij ongevallen, ieder vanuit zijn eigen rol. We zien dat nu al in praktijk bij de campagne ‘Blikschade? Zoek een parkeerplaats op’. Politie, verzekeraars en Rijkswaterstaat werken daarin samen aan een veilige oplossing voor een betere doorstroming. In dit project wordt die goede samenwerking voortgezet.
VenW draagt dus graag zijn steentje bij. Het hoofdwegennet in de omgeving van Alkmaar fungeert als pilotregio en wij financieren de opnameapparatuur. De methode moet ook leiden tot minder bureauwerk door automatisering van de montage achteraf voor de politie. Kortom, iedereen is er bij gebaat.
Beste mensen,
Ik vind het echt machtig mooi om te zien hoe u meedenkt. De politie ontwikkelt samen met TNO en Geodelta zelfs een tweede methode voor versneld sporenonderzoek. Die manier zou nog efficiënter zijn, al is het nog nog te vroeg om hem toe te passen. U begrijpt, ook die ontwikkeling volg ik zeer geïnteresseerd. Misschien komen we die ook nog eens tegen als FileProofproject? Voor nu wens ik iedereen veel succes; ik ben erg benieuwd naar de tijdswinst die we boeken voor de weggebruiker.
Dank u wel.