Proef met alcoholslot van start
Tussen 9 april en 20 juni testen 80 vrijwilligers het alcoholslot in hun auto. Hiertoe heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat vandaag in Drachten het startsein gegeven. Doel van deze proef is ervaring opdoen met het gebruik van het slot. In de toekomst is het alcoholslot bedoeld voor zware alcohol overtreders en recidivisten. Zij zullen dan 2 jaar lang een alcoholslot in hun auto krijgen ingebouwd.
De proef vindt plaats in samenwerking met de provincie Fryslân. Het doel van de proef is om praktische ervaringen op te doen met de inbouw en het gebruik van het slot voordat deze als maatregel wordt ingevoerd. De aanmeldingen voor de proef liepen zo voorspoedig dat binnen korte tijd ongeveer 1.000 inwoners van Fryslân zich hadden aangemeld. De testgroep bestaat uit mannen en vrouwen in alle leeftijdscategorieën en verschillende opleidingniveaus. Ook rijden de deelnemers in verschillende soorten auto’s. Halverwege de proef en na afloop worden de gegevens uit het alcoholslot verzameld. Hieruit kan onder andere worden opgemaakt hoe vaak en wanneer er wordt geblazen, of er alcohol is gedronken en wanneer de auto start en stopt. Ook de ervaringen van de deelnemers met het gebruik van het slot worden meegenomen in de resultaten van de proef.
Het alcoholslot is een startonderbreker. Om met de auto te kunnen rijden, moet de bestuurder eerst een blaastest doen. Als die in orde is – dat wil zeggen een alcohol promillage van minder dan 0,2 wordt het startcircuit gedeblokkeerd. Minister Eurlings wil het alcoholslot gaan invoeren, om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Jaarlijks komen er naar schatting 200 mensen in het verkeer om als gevolg van alcoholgebruik. Het alcoholslot is bedoeld voor de zware alcoholovertreders ( >1,3‰) en voor beginnende bestuurders en recidivisten die zijn aangehouden met een alcoholpromillage boven de 1,0.
In het buitenland (VS, Zweden, Canada) wordt het alcoholslot al gebruikt. Uit diverse onderzoeken blijkt dat alcoholovertreders met een alcoholslot veel minder vaak in herhaling vallen (60-95% minder) dan bestuurders wiens rijbewijs als maatregel is ingetrokken. Hierdoor wordt de verkeersveiligheid verbeterd.