Demo alcoholslotprogramma


Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Het is goed om hier te zijn, om hier zoveel mensen te zien. De start van de demo alcoholslotprogramma is reden voor een feestje, dat vind ik echt. Ik vind het fantastisch dat gedeputeerde Adema Friesland als proeftuin heeft aangeboden en dat zo ontzettend veel mensen het alcoholslot willen uitproberen. Vandaag gaan wij met elkaar aan de slag om Nederland weer een stukje veiliger te maken.

Reden om verheugd te zijn, dus, al is de aanleiding bloedserieus. Over twee weken presenteer ik de jaarlijkse ongevallencijfers, dus hoeveel mensen er in 2007 in Nederland in het verkeer zijn overleden en gewond zijn geraakt. Dat doe ik niet graag, maar het moet gebeuren. Wat mij kwaad maakt, is dat ik nu al weet dat er weer een flink aantal ongevallen bij zullen zitten die zijn veroorzaakt doordat de bestuurder met een slok op achter het stuur zat. Iedereen weet dat dat niet mag, maar er is een hardnekkige groep die de ogen afwendt. Dat betekent dat er jaarlijks ongeveer tweehonderd mensen overlijden als gevolg van alcohol in het verkeer. Dat is onacceptabel.

Ik wil voorkomen dat zware drinkers voor de zoveelste keer dezelfde fout begaan. Een alcoholslot kan daarbij helpen. Het is een maatregel die is bedoeld voor notoire alcoholovertreders, maar ook voor mensen die, al is het voor de eerste keer, met een promillage van 1,3 of meer op worden betrapt. Zij krijgen dan verplicht een startonderbreker in hun auto. Voordat iemand het gas intrapt, zal hij of zij eerst moeten blazen om zijn alcoholpromillage te meten. Is dat te hoog, dan start de auto niet. Daarnaast komen deze mensen in een begeleidingsprogramma. De scheiding tussen drinken en deelnemen aan het verkeer móet tussen de oren komen.

In de Verenigde Staten, Zweden en Canada wordt het alcoholslot al gebruikt. Met deze demo gaan we nu in Nederland ervaring opdoen om te voorkomen dat we met invoering tegen praktische belemmeringen aanlopen. Het is voor het eerst dat we in Nederland op deze innovatieve wijze alcohol in het verkeer aanpakken. En ik vind het echt fantastisch dat er zoveel vrijwilligers zijn die ervaring willen opdoen, zodat we straks echte overtreders op het rechte pad kunnen houden.

Met deze demo hoop ik achter twee dingen te komen. Ten eerste iets over de technische kant, namelijk wat er bij de in- en uitbouw van een alcoholslot komt kijken. Dat is van belang om te bepalen aan welke eisen bedrijven moeten voldoen die het slot straks gaan inbouwen. Ten tweede willen we graag weten hoe gebruikers het alcoholslot ervaren. Wat vinden ze van de instructies? Zijn die helder en eenduidig? Hoe ervaren ze het gebruik van het slot in de praktijk?

Ik zet alles op alles om eind 2009 wet- en regelgeving klaar te hebben. De demo is opgezet door Verkeer en Waterstaat met hulp van de provincie Friesland, maar voor verdere invoering en uitwerking heb ik ook Justitie, het Openbaar Ministerie, de politie, het Centraal Bureau Rijexamens en de Rijksdienst voor het wegverkeer voor nodig. We krijgen dit alleen samen vlot voor elkaar. Beste mensen, in het licht van die honderden ongevallen extra per jaar, met dodelijke afloop, komt het echt uit mijn tenen als ik zeg: ik reken op jullie.

Beste mensen,
Ik ga nu graag het terrein op om te zien hoe het alcoholslot werkt. Maar ik sluit niet af zonder nogmaals de heer Adema en de provincie Friesland te bedanken voor hun gastvrijheid en de goede samenwerking. En ook de meer dan 1000 mensen die mee wilden doen én de selectie van tachtig mensen die de demo echt gaan uitvoeren. Ik vind het echt fantastisch, zoveel inzet.

Dank u wel.