De OV-chipkaart, de Reiziger en het Vertrouwen

De consumentenorganisaties, vervoerbedrijven en overheden zijn overtuigd van de toegevoegde waarde die de OV-chipkaart aan de reizigers kan bieden. Eén betaalkaart die het reizen met trein, metro, tram en bus makkelijker maakt wordt nog altijd als een wezenlijk sterk concept gezien. Maar dit eindbeeld van de OV-chipkaart is geen realiteit. Dat concludeert de OV-ambassadeur in het rapport ‘De OV-chipkaart, de reiziger en het vertrouwen'.

Eén van de bevindingen uit de rapportage is dat de complexiteit en de omvang van het Nederlandse OV-chipkaartproject uniek is in de wereld. Nieuw ten opzichte van het bestaande zijn: de poortjes, het inchecken en uitchecken, de betaling met een digitaal saldo of vervoerbewijs, andere distributiekanalen, nieuwe tariefstructuren, nieuwe automaten en andere terminologie. Een van de aanbevelingen uit het rapport is om de veranderingen te doseren. Maak het voor de reizigers bevatbaar, op welke wijze en tempo de veranderingen plaatsvinden.