Seminar E-facturatie

Staatssecretaris Heemskerk tijdens het seminar e-facturatie in Utrecht, 27 maart 2008.

Dames en heren,

We hebben net een filmpje gezien waaruit glashelder blijkt dat bedrijven efficiënter gaan werken als ze slim gebruik maken van de mogelijkheden die ICT ze biedt. De werknemers van het tankstation zijn veel minder tijd kwijt met allerlei invulwerk om het lectuuraanbod te beheren - het enige wat ze nog hoeven te doen is de binnenkomende lectuur te synchroniseren met een centraal artikelbestand.

Digitale samenwerking loont. Dat geldt voor tankstations, voor de woningbranche, de uitzendbranche en de boekhandel. En voor talloos veel andere sectoren, bedrijfstakken en branches, die echter nog wel "even" over de digitale drempel geholpen moeten worden.

Daarmee heb ik de twee thema's van mijn verhaal te pakken: ten eerste de voordelen van digitale samenwerking in het algemeen - en elektronisch factureren in het bijzonder - en ten tweede een oproep aan u, ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf, om uw koudwatervrees af te leggen als het gaat om elektronisch factureren, wat tenslotte het onderwerp van dit seminar is.

Dames en heren!

ICT is doorgedrongen tot in de haarvaten van het bedrijfsleven. Van loonadministratie tot voorraadbeheer, de computer doet het werk. De grootste voordelen van ICT en internet zijn dezer dagen dan ook gelegen in digitale samenwerking tussen ondernemers en hun klanten, leveranciers en andere partners. Er is uitgerekend dat zulke samenwerking een besparing van honderden miljoenen oplevert aan tijd en kosten. Bovendien kan ICT nieuwe wegen openen richting consument.

Helaas komt de digitale samenwerking tussen bedrijven en hun partners vooralsnog maar schoorvoetend van de grond. Ik kom daar straks nog even op terug.

Toch zijn er al wel een paar voorbeelden te noemen waar een begin wordt gemaakt. Ik noemde zojuist al de uitzendbranche - waar een elektronisch urenbriefje is geïntroduceerd in de gegevensuitwisseling tussen inlener en uitzendbureau - de woningbranche, die elektronische bestellingen via internet mogelijk heeft gemaakt, en de boekhandel, waar de voorraden zijn gekoppeld aan een centrale titeldatabase.

Het zijn mooie voorbeelden van wat met een heel lang woord "ketendigitaliseringsprojecten" worden genoemd. Van dat soort projecten moeten er veel meer komen, en daarom ligt daar de nadruk op in het EZ-programma Nederland Digitaal in Verbinding (NDiV) voor 2007-2010. Het kernthema is slim digitaal samenwerken door elektronische gegevensuitwisseling.

Factureren is één van de meest voorkomende manieren van gegevensuitwisseling tussen bedrijven. En daarom krijgt het binnen NDiV extra aandacht.

Dames en heren!

Er worden in Nederland jaarlijks enkele honderden miljoenen facturen tussen bedrijven uitgewisseld. Door dit elektronisch te doen zijn grote kostenbesparingen mogelijk. E-Factureren, biedt de mogelijkheid een lastenverlichting oplopend tot tientallen euro's per factuur voor zowel de ontvanger als verzender te realiseren. Door elektronisch te factureren kan naar schatting meer dan euro600 miljoen worden bespaard.

Elektronisch factureren gebeurt alleen nog veel te weinig in Nederland. Bij toekomstige gebruikers bestaan nog veel - terechte en onterechte - onzekerheden, bijvoorbeeld over de toepassingsmogelijkheden van elektronische facturen, de onduidelijkheid over de regelgeving (met name op het gebied van de BTW), het idee dat elektronisch factureren bijzonder ingewikkeld is en, beslist niet onbelangrijk, de behoefte aan duidelijke standaarden.

Nu begrijp ik deze zorgen, maar wil toch constateren dat er in de markt op dit moment bijna geen beweging richting e-facturering te zien is. Ik gebruikte het woord koudwatervrees al. Maar ik heb ook het idee dat iedereen op iedereen zit te wachten - er zit geen schot in de zaak. Zo plukken we de vruchten van e-factureren natuurlijk nooit.

Om de zaak vlot te trekken hebben we bij EZ het actieplan Elektronisch Factureren ontwikkeld. Dat is erop gericht om de bestaande onzekerheden weg te nemen en om de overheid als "launching customer" het goede voorbeeld te laten geven.

Bij het tackelen van de onzekerheden volgen we drie sporen. Ten eerste is er onvoldoende bewustzijn, met name binnen het MKB, over de voordelen van e-facturering. Vandaar dat ik mij in het hele land de blaren op de tong praat om ondernemers zoals u ervan te overtuigen dat elektronisch factureren helemaal niet griezelig en moeilijk is - integendeel! Ook vanuit mijn departement gaan we veel actiever de voordelen onder de aandacht brengen.

Ten tweede zet ik mij samen met staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken in voor een brede introductie van open standaarden in de ICT. Dat doen we om een veelheid van redenen die staan opgesomd in het aanvalsplan Nederland Open in Verbinding, dat mevrouw Bijleveld en ik in het najaar naar de Kamer hebben gestuurd.

Hier is het vooral van belang te constateren dat open standaarden vooral hun nut bewijzen waar ICT-systemen elkaar tegenkomen - bijvoorbeeld uw systeem en dat van een klant of leverancier. Open standaarden zorgen dat uw systemen elkaar begrijpen, om het zo maar eens te zeggen. Bovendien bent u met open standaarden niet langer gebonden aan één systeemleverancier. Samen met het Forum Standaardisatie laat ik nu een onderzoek uitvoeren naar het draagvlak voor de open standaard UBL 2.0 voor elektronisch factureren. Deze standaard heeft zich in het buitenland (o.a. Denemarken) al bewezen en biedt ook hier kansen om de vruchten van e-factureren daadwerkelijk te plukken.

Het derde spoor betreft het verschaffen van helderheid over de regelgeving, met name op het gebied van de BTW. Ik heb ECP.nl gevraagd om samen met de Belastingdienst, VNO-NCW en MKB-Nederland een brochure en een website te maken. Daar kunt u lezen en zien hoe eenvoudig het is om te beginnen met elektronisch facureren en hoe u aan de wettelijke eisen kunt voldoen, bijvoorbeeld met betrekking tot de electronische handtekening.

Dames en heren!

En dan nu heel concreet. Ik zei al dat de overheid het goede voorbeeld zal geven door electronisch factureren als "launching customer" te stimuleren.

Voor de introductie van electronisch factureren aan de overheid hebben we twee jaar uitgetrokken. We beginnen na de zomervakantie, in augustus. In 2010 moeten er dan 3,6 miljoen elektronische facturen richting overheid worden verstuurd. Dat is 10 procent van het totaal aantal facturen dat de overheid jaarlijks ontvangt. En dat is nog maar het begin.

Hoe gaan we dit doen?
Om dit ambitieuze doel te bereiken is EZ druk doende om coalities te smeden tussen overheidsinstellingen en leveranciers om elektronisch te gaan factureren. Ik noem u het CWI, dat speelt met het idee om facturen van toeleveranciers alleen nog maar in digitale vorm te accepteren. De Belastingdienst zorgt met de uitzendbranche voor de invoering van elektronische urenbriefjes en facturen voor al haar uitzendkrachten.

Dat zijn twee aansprekende voorbeelden waar de overheid als partij nauw bij betrokken is. Zo gaan we meer pilots starten om dat ambitieuze doel van 10% van de overheidsfacturen te halen en zo e-factureren van de grond te tillen in Nederland.

We zijn daarnaast ook actief in het B2B-traject. Zo stimuleren we een voorbeeldproject in de woningbranche om dit jaar elektronisch te gaan factureren.

Dames en heren!

Digitale samenwerking - dat is de toekomst. Daar valt winst te behalen. En elektronisch factureren is een belangrijk, sector-overschrijdend onderdeel daarvan. Ik hoop dat ik u dat duidelijk heb kunnen maken, dat u als gevolg daarvan als bedrijfsleven in beweging komt en dat u zich u zich op korte termijn massaal aan het e-factureren zet.

Dat is in uw eigen belang, en in het belang van de Nederlandse economie als geheel. Want als het goed gaat met het MKB, gaat het goed met Nederland!

Ik dank u voor uw aandacht.