Substitutiemogelijkheden luchtverkeer-hogesnelheidslijn
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
Tussen het vliegtuig en de HST is het mogelijk maximaal 1,6 miljoen reizen te substitueren op de relaties Amsterdam-Brussel, Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Londen. Omgerekend naar aantal vluchten (uitgaande van honderd passagiers per vlucht) zijn dat zestienduizend vluchten op jaarbasis. Dit komt neer op 2,5% van het totaal aantal vluchten op Schiphol in 2020. Dit schrijft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in de notitie 'substitutiemogelijkheden luchtverkeer hogesnelheidstrein'. Voor verplaatsingsafstanden tot 800 kilometer zou de hogesnelheidstrein een functie kunnen vervullen als vervangende vervoerwijze voor het vliegtuig. Door substitutie van 'kortere' vluchten valt capaciteit op luchthavens vrij die met andere vluchten kan worden opgevuld. Per saldo zou hierdoor minder in uitbreiding van luchthavencapaciteit geïnvesteerd hoeven te worden. Het onderzoek naar de vervanging van luchtverkeer door andere vervoerwijzen maakt onderdeel uit van het traject Lange Termijn Verkenningen Schiphol en is uitgevoerd in opdracht van het Directoraat-Generaal Transport en Luchtvaart.