Kabinet stelt toekomstverkenning schiphol vast
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met de lange termijnverkenning van Schiphol. De verkenning geeft aan welke ruimtelijke mogelijkheden het kabinet verder wil onderzoeken met het oog op de toekomst van Schiphol vanaf 2020.
- Afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag naar vliegverkeer en de inzet van nieuwe technologie is tussen 2015 en 2030 de grens van de groei van Schiphol bereikt. Naar aanleiding daarvan is in het kabinetsstandpunt Schiphol uit 2006 besloten de toekomstopties voor de lange termijnontwikkeling te onderzoeken. Deze verkenning is afgerond. Het kabinet heeft nu besloten dat het de volgende opties verder wil onderzoeken in de vervolgfase:
- Een aanpassing van het banenstelsel op Schiphol: deze optie biedt kansen voor zowel de knooppunt- als de vestigingsplaatsfunctie van Schiphol. Daarnaast kan een veranderd banenstelsel een positief effect hebben op de leefomgeving. Door bijvoorbeeld andere aanvliegroutes kan de geluidshinder worden verminderd. Om deze optie open te houden heeft de minister van Verkeer en Waterstaat de provincie Noord-Holland gevraagd de reservering van de parallelle Kaagbaan te verlengen.
- Het gebruik van de regionale luchthaven Lelystad Airport en de militaire luchtvaarttereinen Eindhoven en Twente als overlooplocaties voor Schiphol. Om tot een toekomstvast ontwikkelingsperspectief voor zowel de Nederlandse luchtvaart als voor de luchthaven Lelystad en haar omgeving te komen, onderzoekt het kabinet voor de vervolgfase ook een meer noordoostelijk gelegen locatie in Flevoland grenzend aan de Hanzelijn.
- De ‘nul’-variant: hierbij wordt het maximaal aantal vliegbewegingen dat in de middellange termijn overeenkomst wordt vastgelegd, ongewijzigd naar de lange termijn doorgetrokken. De overeenkomst over de middellange termijn ontwikkeling van Schiphol wordt naar verwachting in mei met de regio en de sectorpartijen aan de Alderstafel gesloten.
- De ‘ruimtelijke krimpoptie’: hierbij worden alternatieven gezocht voor met name het verkeer dat niet aan de mainport gebonden is. Hierdoor wordt het ruimtebeslag van de luchtvaart in Nederland per saldo kleiner. Alternatieven voor het voorzien in de internationale vervoersvraag zijn het strategisch benutten van het hogesnelheidsnet en van buitenlandse (grens)luchthavens.
De manier waarop de verschillende opties verder worden uitgewerkt en afgewogen, wordt neergelegd in een plan van aanpak structuurvisie dat voor de zomer gereed is. De uiteindelijke keuze voor een optie of voor een combinatie van opties wordt onderbouwd in de Structuurvisie Schiphol die naar verwachting eind 2009 verschijnt.
Het project Toekomstverkenning Schiphol is een onderdeel van het kabinetsprogramma Randstad Urgent. Met Randstad Urgent pakken kabinet, provincies, gemeenten en stadsregio’s samen de problemen in de Randstad aan. Zo moet de Randstad weer een economisch sterke regio worden, waar het aantrekkelijk is om te wonen en te recreëren.