Kabinet investeert miljoenen in OV Schiphol-Lelystad
Minister Eurlings:'Het kabinet heeft besloten om in het gebied van Schiphol tot aan Lelystad, het openbaar vervoer radicaal te gaan verbeteren. Het wordt een verbetering, met gedeeltes met vier sporen, die de reiziger heel veel voordeel gaat opleveren. Het betekent: snellere treinen, betrouwbaardere treinen, minder vertraging. Het betekent vooral veel meer treinen. Wij willen toe naar een openbaar vervoer waar je een soort metro-achtige frequentie hebt waar je niet lang hoeft te wachten als je de trein mist, maar waar je om de vijf minuten weer een nieuwe trein ziet aankomen.'
Beelden vanuit rijdende trein tussen Schiphol en Lelystad.
Wethouder Tjeerd Herrema:'We weten dat de reiziger nu flink baalt van de onbetrouwbaarheid van het openbaar vervoer en dat er geen plek is in de trein 's morgens vroeg. Dit besluit betekent dat er veel meer treinen gaan rijden tussen Almere en Amsterdam. Het betekent dat mensen weer fatsoenlijk kunnen zitten en dat er ook altijd een trein beschikbaar is als je richting Amsterdam moet.'
Beelden van werkzaamheden aan het spoor bij Almere.
Minister Eurlings:'Het loopt in het gebied rond Amsterdam helemaal vast. File, file, file op de weg. Kies je dan voor de trein dan sta je daar hutjemutje in de hal en je kunt niet eens fatsoenlijk zitten. In beide gevallen is het dus beneden niveau. Wij willen afrekenen met het beeld dat die problemen alleen maar erger worden en we willen het geloof weer terug hebben dat we er echt iets aan kunnen doen. Dat is in het hele land van belang maar in deze regio is het heel erg belangrijk omdat de problemen nu al gigantisch zijn maar die worden alleen maar groter als we niets doen. Amsterdam is een heel nieuw zakencentrum aan het bouwen, Almere moet gigantisch gaan groeien, 60.000 woningen erbij, Lelystad krijgt een luchthaven waar veel vliegtuigen gaan vliegen.'
'Vervolgens gaan we volgend jaar een nieuw besluit nemen waar we om het spoor heen het andere openbaar vervoer gaan oppeppen. Betere busverbindingen richting het spoor, metro's, trams, alles wat daarbij hoort. En dan nog een goede aansluiting. Zo willen wij het openbaar verovoer een nog beter alternatief laten zijn voor de weg.'