Presentatie kabinetsbesluit OVSAAL
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Trots ben ik dat we hier staan: Herrema en ik en alle andere bestuurders uit de Noordvleugel van de Randstad. Zonder Randstad Urgent hadden we hier geen besluit over OV Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad toegelicht!
Het is weer een belangrijke dag voor de Noordvleugel van de Randstad. Eind vorig jaar heeft het kabinet een besluit genomen over de autosnelwegen A6 en A9. Vandaag is het openbaar vervoer aan de beurt. We hebben een besluit genomen over de ruggengraat tussen Schiphol en Lelystad. Het besluit is nodig wegens de enorme dynamiek in de Noordvleugel van de Randstad. Hoe je het ook wendt of keert, dit is het brandpunt van de nationale economie.
U weet dat de Zuidas van Amsterdam het belangrijkste internationale zakencentrum van Nederland wordt.
U weet ook dat het kabinet en de regio besloten hebben dat Almere gaat groeien naar 350.000 inwoners. Het wordt daarmee op den duur de vierde stad van het land, groter dan Eindhoven en zelfs Utrecht.
Een kwartiertje voorbij Almere ligt Lelystad met zijn luchthaven, die mogelijk in de toekomst een grotere rol kan krijgen, gerelateerd aan de toekomst van Schiphol.
Via Lelystad leggen we de Hanzelijn aan waardoor Zwolle en het Noorden sneller met de Amsterdamse regio en Schiphol worden verbonden.
Ik vertel dit om aan te geven hoe strategisch belangrijk de SAAL-corridor is, de as Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. We hebben nu, na overleg met de regio, een besluit genomen over het hoofdspoornet. Dat is gebeurd na grondige voorwerk door NS en ProRail. Over dit besluit heb ik de laatste weken niet alleen gesproken met wethouder Herrema maar ook met andere bestuurders die hier aanwezig zijn.
Het aantal reizigers over Hollandse Brug tussen het oude en het nieuwe land groeit sterk. Het zijn er nu al 40.000 per dag en dat gaat bijna verdubbelen in het komende decennium. Dat zal het huidige spoor niet meer aan kunnen.
Meer dan de helft van de beroepsbevolking van Almere werkt buiten die gemeente. Uit een recent Amsterdams onderzoek weten we hoe belastend het dagelijkse forensen kan zijn voor de mensen. Het leidt tot veel stress. Daarom zijn betrouwbare, hoogfrequente verbindingen met het openbaar vervoer echt heel belangrijk. Dan kunnen de mensen gemakkelijker naar hun werk en weer naar huis. De arbeidsmarkt gaat beter functioneren.
Het kabinet heeft nu besloten ruim zeshonderd miljoen euro te investeren in de capaciteitsvergroting van het traject Schiphol-Almere. Op een aantal plaatsen wordt het spoor uitgebreid.
Hiermee kunnen de spoorwegen veel meer kwaliteit leveren. Dat betekent enige tijdwinst maar vooral meer betrouwbaarheid en hogere frequenties. Straks kun je niet zes maar twaalf keer per uur met de trein van Almere naar Amsterdam. Dat is een metrofrequentie. Deze kwaliteit willen we ook in andere delen van Nederland bereiken. Hiervoor is in totaal 4,5 miljard euro nodig. De besluiten van vandaag zijn de eerste stappen in deze ambitie.
De frequentieverhoging op dit traject wordt mogelijk dankzij een aantal praktische maatregelen.
· Zoals snellere afwikkeling van het verkeer door de Schipholtunnel en aanpassingen waardoor de treinen sneller achter elkaar kunnen rijden en elkaar gemakkelijker kunnen inhalen.
· Viersporigheid bij Amsterdam-Zuid.
· Een wachtspoor voor goederentreinen bij de Venserpolder.
· In Almere wordt het tracé grotendeels viersporig. We houden overigens de mogelijkheid van volledige viersporigheid door Almere open.
Maar dit is pas de helft van het verhaal. Het kabinet heeft nog eens driekwart miljard gereserveerd voor verdere spooruitbreidingen. Wij onderzoeken wat deze regio nog meer aan openbaar vervoer nodig heeft. Want deze spoorlijn is de ruggengraat en die moet gevoed worden met bussen, trams, een metro of wellicht veel meer dan dat. Een belangrijk besluit daarbij is de vraag of er een nieuwe, noordelijke verbinding moet komen tussen Amsterdam en Almere door het IJmeer. Dat hangt nauw samen met de ontwikkelingsrichting die Almere zal nemen en de toekomst van het IJmeer voor de Noordvleugel van de Randstad. De studies daarover zijn in volle gang. Ik verwacht dat het kabinet en de regio volgend jaar hierover een principebesluit kunnen nemen.
Met het besluit van vandaag heeft het kabinet een belangrijke bijdrage geleverd aan een duurzame invulling van de mobiliteit in dit deel van de Randstad. Ik durf te stellen dat zonder de druk van het programma Randstad Urgent dit besluit over OV SAAL níet genomen was. Het was op de lange baan geschoven. De aanpak van Randstad Urgent is: samenwerken als Rijk en regio, aanpakken en dóórzetten. Voor een sterke Randstad. En voor een sterk Nederland, laten we dat vooral niet vergeten. Doorzetten is hard nodig, want we kunnen het in dit land niet meer hébben dat door bestuurlijke drukte projecten zomaar vertraging oplopen.
Dank u wel.