Ondertekening taxiconvenant met G4
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ook ik heet u alsnog van harte welkom op het departement. Het officiële gedeelte is daar: de ondertekening van een hernieuwd taxiconvenant tussen de G4 en Verkeer en Waterstaat. Met een flink aantal concrete afspraken, gaan we kijken of we de taxi een flinke kwaliteitsboost kunnen geven.
Net als het vorige convenant heeft dit convenant de volgende doelen:
· Het verhogen van de kwaliteit van het straattaxivervoer in de vier grote steden, door bijvoorbeeld talenkennis en stratenkennis van chauffeurs te verbeteren.
· Het waarborgen van de basiskwaliteit van het straattaxivervoer in de betrokken steden. Respect voor rij- en rusttijden, een geijkte taxameter, een geldige chauffeurspas; deze zaken moeten allemaal in orde zijn.
Daarnaast willen we oplossingen vinden voor het gedoe rond de standplaatsen: teveel taxi’s die staan te wachten, weigeren van korte ritten. Duwen en trekken om goede ritten. Die oplossingen willen we in dit convenant met elkaar verkennen, zodat de klant uiteindelijk beter af is.
De taxi bestaat namelijk bij de gratie van de klant die er in stapt. En wat zien we, vooral vaste klanten nemen de taxi, er komen weinig nieuwe klanten bij. Dat is jammer voor de taxibedrijven, maar ook omdat de taxi een belangrijke bijdrage levert aan de mobiliteitsketen. Bijvoorbeeld aansluitend op een treinreis. Ik denk dat er nog een wereld te winnen is voor de taxi in Nederland.
In de afgelopen twee jaar is er al veel bereikt door goede initiatieven vanuit de G4. Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Amsterdam hebben op eigen wijze bijvoorbeeld het TX Keurmerk een plek gegeven. Wethouder Baljeu heeft veel gedaan om samen met de branche de kwaliteit en veiligheid op de standplaatsen te verhogen. Zulk goed voorbeeld doet volgen, zoals we zien in Eindhoven en Nijmegen.
Het convenant dat we vandaag ondertekenen, wijkt op één belangrijk punt af van het vorige. Wij gaan met elkaar verkennen of het mogelijk is om als rijksoverheid bevoegdheden over te dragen. Daarvoor gaan we met elkaar onderzoeken óf en waar decentralisatie mogelijk is. Ik heb ook vandaag weer gemerkt dat de vier grote steden zeer veel prijs stellen op deze experimenteerruimte. Na deze verkenning weten we beter welke zaken we landelijk blijven aanpakken en wat decentraal kan worden geregeld. De adequate sturing van de taxisector blijft natuurlijk altijd voorop staan.
De G4 functioneert hiermee als proeftuin voor landelijke wetgeving. Daarbinnen mogen steden best vindingrijk zijn. Kijk naar Amsterdam; met de opening van de kwaliteitsstandplaats bij Amsterdam CS heeft wethouder Herrema al laten zien waartoe dat kan leiden. Het convenant bevat trouwens ook pilots van de andere grote steden. Zo krijgen we een compleet beeld van de mogelijkheden.
Dus naast het verhogen van kwaliteit en het waarborgen van basiskwaliteit, zoals ik al eerder noemde, heeft dit convenant nog een ander duidelijk doel: het uitvoeren van de verkenningen voor decentralisatie.
Daarnaast blijven handhaving en toezicht een belangrijk onderdeel van onze aanpak. Er zijn altijd aandachtspunten zoals ordeverstoring op standplaatsen en een goed gebruik van de nieuwe tariefstructuur, waarbij toezicht hét instrument is om zaken op orde te stellen. De oplossing van de straattaxiproblematiek blijft overigens vooral maatwerk. De aandachtspunten verschillen nu eenmaal per stad. Het uitgangspunt van het convenant is dan ook dat de steden eigen mogelijkheden hebben om hun eigen problemen aan te pakken.
Dames en heren,
De handtekening zetten we vandaag, daarna is er werk aan de winkel. De concrete afspraken moeten in acties worden omgezet. De uitkomsten van de verkenningen uit dit convenant krijgen ook een plek in de Taxivisie die aankomende zomer verschijnt. In de Taxivisie werken we samen met KNV Taxi, brancheorganisaties en reizigersorganisaties. Samen bouwen we zo gestaag verder aan een stevige positie van de taxi.
Met de inspanningen die wij gaan leveren binnen dit convenant, stappen klanten straks makkelijker en vaker in de taxi. En als ze instappen, worden ze vakkundiger, prettiger en veiliger vervoerd. Ik vind dat een mooi vooruitzicht.
Dank u wel.