Uitreiking Industrial Marketing Award 2008
Speech van minister M.J.A. Van der Hoeven bij de uitreiking van de Industrial Marketing Award 2008.
Beste mensen,
De directeur van een succesvol textielbedrijf in Amsterdam wilde zijn handel in sokken uitbreiden naar Afrika. Hij stuurde één van de directieleden op marktonderzoek uit. Laten we die meneer voor het gemak even Karel noemen. Na een lange reis kwam Karel aan. Hij stapte het vliegtuig uit; de hitte viel als een warme deken over hem heen. Karel keek eens goed rond, zuchtte diep en besloot z'n directeur te bellen. Hij zei: 'Ik kom met het eerste het beste vliegtuig terug, want NIEMAND DRAAGT HIER SOKKEN!!!' Karel ging rechtsomkeert... totaal gedesillusioneerd.
Een paar weken later ging een marketingspecialist van een ander textielbedrijf met preciés dezelfde opdracht naar Afrika. Hij stapte uit het vliegtuig, keek eens goed rond en werd wildenthousiast. Hij belde meteen zijn directeur. De marketingspecialist zei: 'Het is geweldig! Wat een prachtige kans voor ons bedrijf: NOG NIEMAND DRAAGT HIER SOKKEN!'
Beste mensen,
Natuurlijk heeft u geen bedrijf in sokken. Maar het moraal van deze anekdote spreekt me wel aan: je kunt nog zulke prachtige producten maken; als je ze niet aan de man weet te brengen heeft niemand er wat aan. Ik weet dat er genoeg bedrijven zijn vol mensen zoals Karel. Bedrijven en ondernemers die een geweldig product op de markt kunnen zetten, maar die markt niet weten te bereiken. Simpelweg omdat ze de knikkers wel hebben, maar het spel niet weten te spelen. Omdat ze van hun product uitgaan, en niet van hun potentiële doelgroep.
Succesvol ondernemerschap draait om kansen zien. Om onbevangen én zakelijk te durven kijken naar de wereld om je heen. Om nieuwe dingen uitproberen. Om innovatie. Maar met die innovatie alléén kom je er niet: je moet je prachtige product ook kunnen verkopen. Nieuwe markten aanboren. Laten weten dat je er bént als bedrijf! Dat jouw product het kopen waard is. Die laatste stap hoort net zo bij innovatie als het creatieve, ondernemende proces vooraf. Zoals Gerard Kleisterlee, voorzitter van de Raad van Bestuur van Philips het zo treffend omschrijft: 'van kennis en kunde naar kassa!'
Als Minister van Economische Zaken stimuleer ik innovatie. Maar ik wil ook dat er met die innovaties iets gedáán wordt. Ik wil dat goede ideeën niet op de tekentafel blijven liggen, maar uitgevoerd en verkocht worden. Innovatief industrieel ondernemen kan dus niet zonder goede marketingstrategie! Als we onze innovatie willen 'vermarkten' hebben we goede marketeers nodig, met commercieel talent. Daarom juich ik het van harte toe dat de Stichting Techniek en Marketing en de ING-bank de Industrial Marketing Award in het leven hebben geroepen.
We mogen trots zijn op de ontwikkeling van technologie in Nederland, op onze industrie, op al die bedrijven die innovatief ondernemen. Industriële marketing is daarbij van groot belang. Het is een vak apart, en bedrijven die daar een voortrekkersrol in hebben verdienen een pluim. Daarom doet het me groot genoegen dat ik de Industrial Marketing Award 2008 mag uitreiken!
Voordat ik daartoe overga, wil ik mijn waardering uitspreken voor álle genomineerden: Cummins Holland, Fokker Elmo, Sea of Solutions, CSi Industries, WP-Haton en Claymount Industries. U bewijst dat marketing een belangrijke voorwaarde is voor het succes van bedrijven in de industriële sector! En dan ga ik nu over op het officiële gedeelte… de bekendmaking van de winnaar van de Industrial Marketing Award 2008.
(M: openen enveloppe met juryrapport. U omschrijft het bedrijf deels in eigen woorden en citeert daarbij uit het juryrapport)
Beste mensen, ik citeer uit het juryrapport:
'Het was voor de jury, bestaande uit Professor Paul Matthyssens, Jan Kamminga, Michel de Meijer en Bernard Fortuyn een ware worsteling om de winnaar te bepalen. Zij zijn voor de jurering uitgegaan van drie belangrijke criteria: waardecreatie; marktgedreven organisatie en marktgedreven innovatie.'
Het winnende bedrijf is jong, dynamisch en innovatief. Binnen een paar jaar heeft het een stevige positie verworven binnen de eigen branche. Dankzij innovatieve ontwerpen, maar ook door dat wat er al is, nóg beter te maken. De mensen die er werken durven 'anders' te denken, ze zijn onconventioneel. Dat maakt het winnende bedrijf behalve commercieel succesvol, ook creatief en origineel…
Zoals de jury het omschrijft:
'De winnaar zet haar gehele organisatie in bij het vertalen van de wensen en eisen van haar afnemers en bewijst zo een marktgedreven organisatie te zijn. Het bedrijf maakt innovatieve ontwerpen die geheel voor eigen rekening en risico worden ontwikkeld. Deze ontwerpen worden voorgelegd aan de klant en vormen een bron van inspiratie voor het uiteindelijke resultaat.'
Dames en heren, ik houd u niet langer in spanning…
De winnaar van de Industrial Marketing Award 2008 is geworden:
Sea of Solutions! Gefeliciteerd!!!