Het tweede leven van de Afsluitdijk
Fragment Polygoonjournaal: Op 28 mei 1932 werd de Afsluitdijk tussen Wieringen en de kust van Friesland gedicht. Een dijk van dertig kilometer, die de verdere inpoldering van de Zuiderzee mogelijk zou maken.
Beelden van sluiting Afsluitdijk en toeterende schepen.
Polygoonjournaal: Maar, de dijk werd ook een belangrijke verbinding voor het verkeer.
Commentaarstem: De Afsluitdijk bestond vorig jaar 75 jaar. Staatssecretaris Huizinga nodigde deskundigen toen uit om na te denken over de toekomst van de Afsluitdijk. En dat heeft resultaat opgeleverd. In Lelystad presenteerden verschillende deskundigen hun visie. Elementen die daarbij een rol spelen zijn onder andere waterbeheer en energiewinning. Maar ook mobiliteit en recreatie.
Beelden van congres in Lelystad.
Staatssecretaris Huizinga: 'Wij moeten de Afsluitdijk aanpakken, en de filosofie van dit kabinet, ook van het waterbeleid is daar waar je moet investeren in veiligheid, kijk dan of je dat kunt combineren met andere functies. Of je ook iets voor ecologie, misschien recreatie, of misschien de economie en het mooiste is natuurlijk, voor alledrie tegelijk, kunt doen. En die filosofie gebruiken we ook bij de Afsluitdijk.'
Commentaarstem: Er is een overvloed aan ideeen en opties. Zoals het opwekken van energie in een osmosecentrale waar zout en zoet water elkaar ontmoeten of door middel van turbines onder water of zonnepanelen. Maar ook zijn er ideeen voor betere verbindingen tussen Noord-Holland en Friesland. Zoals een aquaplaning trein en de supersnelle bus van Wubbo Ockels. Net als andere plannen, bevatten die van Wubbo Ockels een combinatie van elementen. Bijzonder is in zijn geval de introductie van een tweede Afsluitdijk, naast de bestaande.
Schetsen en foto's van osmosecentrale, zonnepanelen en de supersnelle bus van Ockels.
Wubbo Ockels: 'Ja, dus in plaats van dat je de oude Afsluitdijk gaat verhogen, of versterken, ga je daarbuiten, aan de zeekant een tweede dijk neerleggen, gebouwd met de huidige technologie. Mijn visie is dat als wij dat gaan doen, dat dan die nieuwe dijk, dat wordt een beetje een soort landschappelijke dijk, zoveel extra ruimte geeft, niet alleen letterlijk met een soort binnenmeer, maar ook ruimte in de inspiratie, dat je heel veel innovatie projecten daar kan implementeren, en dat je dus uiteindelijk een soort verbinding krijgt een soort nieuw gebied in Nederland waarbij je dus een fantastisch nieuwe duurzame energie hebt, fantastische transportmiddelen zoals de superbus, dat je ook iets creëert waar de mensen gewoon allemaal zin in hebben. Mosselteelt, je kan het niet zo gek bedenken, of het wordt dan ineens mogelijk.'
Commentaar: Ambitieuze plannen, maar er zijn ook deelnemers die denken dat het gebied juist zoveel mogelijk met rust moet worden gelaten.
Flos Fleischer: 'Wij zijn in principe gewoon tegen het verdere compartimenteren. Als je ons verhaal ook hoort, willen we eigenlijk juist van die dijken af. In extreem gezegd. Dus ga er alsjeblieft niet nog weer een dijk bij bouwen. Want dat krijg je allerlei kleine tuintjes terwijl wij eigenlijk een groot geheel belangrijk vinden.'
Commentaarstem: Er zal nog veel overleg volgen. Maar staatssecretaris Huizinga hoopt al voor het eind van dit jaar de toekomstplannen concreter te maken.
Staatssecretaris Huizinga: 'Ik zie de toekomst heel goed tegemoet. Ik heb zulke mooie en goede plannen gehoord, ook nieuwe plannen, innovatieve plannen, want daar ben ik naar op zoek. Ik denk dat wij met het eind van dit jaar echt een hele goede beslissing kunnen nemen; welke plannen we uit gaan voeren.'