Burgerbrieven beter behandeld
Het beste antwoord op een burgerbrief werd geschreven door Dorinne de Vaan van het Ministerie van VROM. Zij wist een burger verder te helpen in een moeilijke en complexe situatie.
Ik kende dit meisje pas drie maanden. En op een gegeven moment was ze erg overstuur en toen bleek dat ze door de deurwaarder uit huis was gezet. Nu was er niemand in haar omgeving die erg veel wist te doen. Dus heb ik dat maar op mij genomen.
Naar aanleiding van uw brief heeft één van mijn medewerkers navraag gedaan over de huisuitzetting van uw vriendin.
Wanneer er sprake is van een relatie tussen psychische nood en huisuitzetting. Dan wordt onmiddellijk de GGD, afdeling vangnet en advies, betrokken. Bij M. is dat helaas niet gebeurd.
Deze specifieke brief, was dat een moeilijk geval?
Het is een schrijnend geval. En ja schrijnende gevallen zijn altijd moeilijk. Maar eigenlijk is het nooit moeilijk in de afhandeling als je beseft dat je kunt gaan kijken wie je er allemaal voor kunt gaan bellen. Gewoon dieper op de materie ingaan. De persoon zelf bellen,
instanties bellen. Er zit altijd wel ergens een link waar je wat verder mee kunt komen.
Mijn medewerker heeft inmiddels contact gehad met het hoofd van de GGD. En hij heeft toegezegd dat de zaak van M. alsnog met voorrang opgepakt gaat worden.
Nu zijn de brieven verbeterd in de afgelopen jaren. Heeft de Nationale Ombudsman nog wel wat te doen straks?
Het mooiste zou natuurlijk zijn als de Nationale Ombudsman zichzelf overbodig kan maken. Als het aantal klachten terugneemt, dan denk ik dat wij daar gewoon heel blij mee kunnen zijn.
Dat zijn ook zaken waar wij ons mee bezig houden. Ik vrees dat de Nationale Ombudsman voorlopig nog niet overbodig zal zijn.