10-jarig Bestaan Milieu Centraal
Spreekpunten van minister Cramer tijdens het 2e lustrum van Milieu Centraal op 5 maart 2008. De titel van het stuk is 'Energie en milieu: word ik er warm of koud van?'. Milieu Centraal is een consumentenvraagbaak voor alles wat met het milieu te maken heeft.
10 jaar Milieu Centraal, 10 jaar werken aan een betere bewustwording van consumenten voor energie en milieu. Vraagbaak voor consumenten, van zonneboilers tot vaatwassers, van milieubelastende verf of andere stoffen tot spaar- en LED lampen, van schoon en zuinig autorijden tot duurzaam afvalbeheer. Zoals Milieu Centraal het zelf omschrijft: Milieu Centraal is in de woelige zee van milieu-informatie een baken waar consumenten op kunnen varen. En dat is enorm van belang, juist in deze tijd waarin energie en klimaat zo terecht in het brandpunt van de belangstelling staan. Zeker omdat de consument misschien nog wel eens het spoor bijster kan raken door de kwantiteit én kwaliteit van de informatie en berichtgeving. Denk aan de spaarlampen alsof bij het breken van een spaarlamp een hele wijk geëvacueerd zou moeten worden tot de ophef over klimaatcompensatie die lijkt alsof elk herbebossingproject een sprookjesbos is.
Onafhankelijke Voorlichting
En dan is onafhankelijke objectieve consumentenvoorlichting essentieel. Vooral omdat we alle consumenten nodig hebben om de forse energie en ambitieuze én realistische klimaatdoelstellingen te willen halen. We moeten allemaal de handen uit de mouwen steken; voor meer energiebesparing, voor meer duurzame energie, kortom, voor meer duurzame keuzes! Alle bedrijven, burgers én overheden moeten dus in de benen. Energie en milieu: we moeten er allemaal warm voor lopen!.
Voor burgers en consumenten is dat niet altijd eenvoudig. Als ik mij zelf een spiegel voorhoud en bedenk hoe het voor een niet deskundige burger is om duurzame keuzes te maken, dan denk ik bijvoorbeeld aan de voeding- en gezondheidsadviezen die je als consument op je af krijgt. Daar kan je meestal ook door de bomen het bos niet meer zien. Deze voedingsadviezen zijn talrijk je kan er duizenden boeken over lézen en je hebt al gauw een bestseller door over gezond voedsel te schrijven, de adviezen zijn vaak tegengesteld en bovendien veranderen ze ook nog in de tijd.
Op het vlak van duurzaamheid is het niet anders. Het wemelt van de opvattingen over duurzaam consumeren, en op het internet zou je spreken van een woud aan websites dat betrekking heeft op duurzaam consumeren. Daarom is het goed dat Milieu Centraal er is. Een onafhankelijk loket, breed gedragen door bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en onafhankelijke deskundigen. Kortom, een baken in een woelige zee...
Baken in Woelige Zee
En dat baken bestaat vandaag 10 jaar. In die 10 jaar heeft u een bijzonder gewaardeerde positie verworven. De werkwijze van Milieu Centraal is onlangs geëvalueerd. Jullie klanten zijn over het algemeen zeer tevreden over de beantwoording van vragen. Klanten die vaak ook ongemerkt bij jullie terechtkomen, want velen vinden hun weg naar Milieu Centraal via het internet en maken gebruik van jullie informatie, zonder dat ze in de gaten hebben met Milieu Centraal van doen te hebben. Ook jullie andere partners, zoals BCC in de Groene Stekker-campagne, hebben veel waardering voor jullie inbreng.
Ik vind het heel belangrijk dat jullie die samenwerking zoeken, want behalve de groep die actief naar informatie op zoek gaat, is er een misschien wel een veel grotere groep consumenten die - daar ben ik van overtuigd - wel graag wat wil met duurzaamheid, maar over de duurzame drempel geholpen moet worden. Via campagnes zoals die met BCC of Het Nieuwe Rijden, weten jullie ook die consumenten te bereiken. Als we iedereen mee willen krijgen, moeten we juist ook die onbewuste consument zien te bereiken.
Zulke samenwerking is ook voor Milieu Centraal zelf van belang, is mijn overtuiging. Door die samenwerking met commerciële partijen of met partijen in de woningbouwsector bijvoorbeeld, ontstaat gevoel voor de markt, en dat maakt dat jullie beter de taal van de consument spreken, en dat is uiteindelijk jullie doelgroep. Enfin, voor je het weet ga ik de taal van de markeer en trendwatchers spreken...
Dus tot slot. Ik vind ik goed dat jullie ook vandaag weer op zoek zijn gegaan naar de vraag: wat drijft de consument, en wat spreekt het meest aan. Ik zou dan ook graag de vandaag gepresenteerde uitkomsten van de TNS-NIPO enquête willen doorlezen. En ik ben uiteraard ook zeer vereerd en nieuwsgierig naar de winnaar van de LED trofee 2008...welke organisatie heeft door de ogen van een zeer betrokken en professionele vakjury en 100 consumenten de consument het meest warm gekregen voor energie en milieu? Welke campagne is een idol en toprunner voor ons allen. En ik hoop dat de winnaar een LED lichtend voorbeeld zal zijn voor andere partijen die nadenken over duurzame campagnes, inclusief mijn eigen ministerie!