Aftrap shuttlebussen A2
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Eindhoven is een belangrijk knooppunt in het Nederlandse wegennet. Ik weet dat als geen ander, ik kom er in principe elke week langs op weg van Limburg naar Den Haag, of andersom. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat we er ook wel eens voor kiezen om over Antwerpen te gaan, als de signalen erop wijzen dat het wel eens lang kan gaan duren bij Eindhoven. Ben dus bijzonder blij met de ombouw van de rondweg. Door lokaal en regionaal verkeer te scheiden van doorgaand verkeer lossen we voor beide doelgroepen verkeersproblemen op. Sowieso komt er flink wat capaciteit vrij: de weg gaat van twee keer twee naar vier keer twee rijstroken. De opleverdatum staat gepland voor 2010 en ik heb er alle vertrouwen dat het gaat lukken. Tot die tijd staan wij voor de uitdaging om de regio bereikbaar te houden en het verkeer door te laten stromen.
Ik zeg wij, en bedoel ook wij. Niemand houdt de bereikbaarheid in zijn eentje op peil. Elke morgen, elke middag, elke avond, de overheid kan het niet alleen. Inzet en actie van werkgevers is broodnodig. Werknemers moeten geprikkeld moeten worden om ander gedrag te vertonen. Dit is bij uitstek iets dat de werkgevers kunnen oppakken. Hartstikke goed dus dat hier vandaag de diverse overheden én zoveel marktpartijen bij elkaar zijn om het convenant Wegwijs A2 te ondertekenen. Ik zie dat u de verantwoordelijkheid echt samen beleeft en oppakt.
Samen heeft u ook een pittige doelstelling bepaald: tien procent verkeer moet uit de spits. Om dit voor elkaar te krijgen heeft u de afgelopen periode forse inspanningen geleverd en een pakket van maatregelen bedacht om Brabant bereikbaar te houden tijdens de werkzaamheden aan de A2. Spitsmijdende maatregelen zoals de shutllebussen, openbaar vervoer, reizen op andere tijden, telewerken en dergelijke worden ingezet, fantastisch. Ik heb er al straks al veel over gehoord, en een aantal dingen gezien.
Vandaag wordt de samenwerking bekrachtigd in een convenant. Dat is geen vrijblijvende zaak. Maatregelen bedenken om Brabant bereikbaar te houden en te financieren is één ding, nu de uitvoering nog.
De gedachte aan minder vrijblijvend mobiliteitsmanagement sluit helemaal aan bij de doelstellingen van de Taskforce Mobiliteitsmanagement die ik vorig jaar heb ingesteld onder leiding van Lodewijk de Waal. Voor de zomer komt hij met voorstellen om te files te verminderen. Ik verlang altijd wel naar de zomer, maar u begrijpt, dit jaar een beetje extra. Daarnaast gaat de taskforce concreet met regio’s aan de slag. Het is dus heel mooi dat u zich met dit convenant daarbij hebt aangesloten. De heer De Waal gaat daar zo nog op in.
Beste mensen,
De aanleiding voor een convenant is vaak een onderhoudskarwei dat geklaard moet worden. Dat is hier niet anders. Het is de uitdaging om de samenwerking niet uiteen te laten vallen wanneer het werk gedaan is. Mijn oproep is dus: geef deze samenwerking een structureel karakter. Door mensen aan mobiliteitsmanagement te laten wennen, stomen we ze ook klaar voor de invoering van de kilometerheffing. Ook dan moeten ze bewust gaan kiezen wat voor hen het beste vervoer is. Ga dus vooral door en verbreed het initiatief. Zorg dat niet alleen koplopers meedoen, maar dat ook andere bedrijven zich aansluiten.
Als ik zo om me heen kijk, en iedereen zie die hiervoor wil gaan, zie ik dat zeker gebeuren.
Dank u wel.