Experimenten vmbo-mbo van start
Per 1 augustus 2008 zal worden gestart met experimenten met een geïntegreerd traject vmbo-mbo2. Dat laat staatssecretaris Van Bijsterveldt vandaag weten in een brief aan de Tweede Kamer.
Het doel van de experimenten is om meer vmbo-leerlingen uit de basisberoeps-gerichte leerweg te leiden naar een startkwalificatie en zo voortijdig schoolverlaten terug te dringen. Het experiment vindt plaats op verzoek van het onderwijsveld zelf.
Een beperkt aantal scholen krijgt de ruimte om voor vmbo-leerlingen uit de bovenbouw van de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bb) het onderwijs zó vorm en inhoud te geven, dat meer leerlingen doorstromen naar het mbo-niveau 2 en een diploma halen.
Teveel jongeren stranden op de overgang van vmbo naar mbo. In 2007 schreven ruim 7.000 jongeren met een vmbo-diploma zich niet in voor een vervolgopleiding. Om ervoor te zorgen dat minder jongeren voortijdig het onderwijs verlaten is het noodzakelijk dat het vmbo en het mbo meer met elkaar samenwerken. Een van de manieren om de overstap vmbo-mbo verder te versterken is het opzetten van een geïntegreerde leerroute vmbo-mbo2.
In het experiment volgen de leerlingen één programmatisch geïntegreerd traject van de bovenbouw vmbo basisberoepsgerichte leerweg tot en met mbo-niveau 2 op één school (een ‘leergang vmbo-mbo2’) en met één pedagogisch-didactische aanpak. Uit de gesprekken met scholen en instellingen die in het experiment geïnteresseerd zijn blijkt dat scholen dit experiment willen organiseren op vmbo-vestigingen of ‘unilocaties’, campussen en/of leerdorpen’, locaties waarbij huisvesting van vmbo en mbo bij elkaar zijn gebracht. Het experiment combineert de kleinschaligheid en geborgenheid van het vmbo met de praktijkgerichtheid van het mbo.
Met de experimenten wordt de basis gelegd voor een ‘evidence based’ besluit- en beleidsvorming over de toekomst van de samenwerking tussen vmbo en mbo. Er worden dus géén onomkeerbare stappen gezet met het starten van dit experiment.