Onthulling informatiezuil Maastricht-Brusselexpress
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Als je de kans krijgt om tijdens een thuiswedstrijd voor eigen publiek een mooie voorzet te geven die kort daarna tot een doelpunt leidt, dan heb je een goede dag! Zo sta ik hier vandaag om te vieren dat de Maastricht-Brussel Express na een jaar al een succes begint te worden met ruim duizend reizigers per dag. Maar goed, het kan ook haast niet anders. Maastricht en Brussel hebben als oude Europese steden heel veel gemeen.
Beste Gerd, jij bent een Brusselliefhebber en ik weet hoe sterk jij je hebt ingezet om de verbinding tussen Maastricht en Brussel tot stand te brengen. Jij hebt voor elkaar gekregen dat jij nu en in de toekomst vanuit Maastricht sneller met de trein in Brussel bent dan ik vanuit Den Haag, zeker wanneer de HSL vanuit Luik in bedrijf is. Je woont hier dus heel goed, wil ik maar zeggen.
Maastricht-Brussel 1.17 uur, Maastricht-Parijs 2.50 uur en Maastricht-London 3.50 uur, de cijfers spreken voor zichzelf.
Het groeiende aantal reizigers toont aan dat deze spoorverbinding écht de kwaliteit moest krijgen die hij nu heeft. En het mooie is dat mijn ministerie daar helemaal niets voor heeft hoeven te doen. De verbinding is helemaal te danken aan de gemeente Brussel, de provincie en de gemeente Luik, de beide provincies Limburg, de gemeente Maastricht en natuurlijk de Belgische Spoorwegen als vervoerder en in prima samenwerking met onze NS.
Sinds de start van de Maastricht-Brussel Express hebben de initiatiefnemers nog wat praktische problemen moeten oplossen. Maar ze geloven in hun treindienst en ze blijven bezig om deze beter en aantrekkelijker te maken.
Door de betrouwbaarheid te verhogen.
En door het voor de reizigers makkelijker te maken om kaartjes te kopen en de Nederlandse en Belgische tarieven op elkaar af te stemmen.
Of door duidelijke informatie over de trein te geven.
En voor dat laatste staan we hier. Kijk maar eens naar deze prachtige informatiezuil! Wat mij betreft een kunstwerk, dat prima in deze omgeving past. Zo’n zuil geeft niet alleen nuttige informatie, maar is ook goede reclame voor de Maastricht-Brussel Express. Ik neem dus aan dat er binnenkort ook een zelfde zuil staat op een prominente plaats in het station van Maastricht!
We zijn nu halverwege de proefperiode die een jaar geleden is ingegaan en die financieel wordt gesteund door de Europese Commissie. Het komende jaar zal moeten blijken of deze verbinding helemaal op marktkrachten kan bestaan of dat het verantwoord is er een publieke dienst van te maken.Dat wil dan zeggen dat publieke partijen zoals de steden en de regio’s er blijvend financiële steun aan moeten geven. Als minister sta ik hier buiten, behalve dat ik moet zorgen dat de infrastructuur op orde is. Zoals u weet investeert Verkeer en Waterstaat op dit moment voor ruim een half miljoen euro in een aantal aanpassingen. Ik zou dat natuurlijk niet doen als ik dat weggegooid geld zou vinden voor een verbinding waar ik niet in geloof.
Dames en heren,
Als je in Maastricht bent, is het buitenland nooit ver. En het buitenland weet Maastricht te vinden, zeker als er zulke prachtige evenementen zijn zoals deze week. Misschien is het een idee om op de Grote Markt van Brussel een infozuil naar Maastricht te zetten. Ik zal het bij de volgende gelegenheid daar eens aan de orde stellen.
Ik wens ik u allen veel plezier op de TEFAF en daarna een goede reis naar huis.
Dank u wel.