Wetsvoorstel verbetering kleinverbruikersmarkt elektriciteit en gas naar de Tweede Kamer

Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken heeft een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd met als doel de kleinverbruikersmarkt voor elektriciteit en gas te verbeteren. Voor een goede werking van de energiemarkt is van belang dat de kleinverbruiker vertrouwen heeft in een goede uitvoering van bijvoorbeeld een wisseling van leverancier en dat hij laagdrempelig toegang heeft tot informatie om de voor hem verstandigste keuzes te kunnen maken. Het wetsvoorstel vloeit voort uit toezeggingen aan de Tweede Kamer in de jaren 2005 en 2006 om structurele maatregelen te nemen die een goede dienstverlening aan energie-afnemers waarborgen. De belangrijkste elementen van het wetsvoorstel zijn de uitrol van slimme elektriciteits- en gasmeters naar ieder huis

Iedere kleinverbruiker van elektriciteit en gas in Nederland krijgt in de komende zes jaar een zogenoemde slimme meter. Dit is een elektriciteits- of gasmeter die op afstand uitleesbaar en aanstuurbaar is en die bepaalde toepassingen als prepaid, afschakelen en dimmen mogelijk maakt. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de uitrol en het beheer van de slimme meters. De leverancier van gas en elektriciteit is verantwoordelijk voor het uitlezen en verwerken van meetgegevens en krijgt in de beginfase invloed op de prioritering van de uitrol van de meters. De meterhuur wordt gereguleerd door de Directie Toezicht Energie (DTe).
Op het moment dat de kleinverbruiker de beschikking heeft over een slimme meter, ontvangt hij vaker informatie over zijn energieverbruik. Op de klant toegesneden informatie over besparingsmogelijkheden geeft een impuls voor energiebesparing. Door actuele on-line beschikbare meterstanden wordt de eindafrekening betrouwbaarder, gaan verhuizingen en switches soepeler en kan de netbeheerder de voorzieningszekerheid beter waarborgen. Ook toepassingen als de teruglevering van duurzaam opgewekte elektriciteit wordt door de slimme meter ondersteund.

Het leveranciersmodel houdt in dat facturering en klachtafhandeling voor kleinverbruikers altijd loopt via de feitelijke leverancier van gas en elektriciteit. De klant heeft dus nog slechts te maken met één aanspreekpunt. Nu is nog wel eens onduidelijk of hij bij de leverancier of bij de netbeheerder moet zijn met klachten. Ook krijgt hij soms een aparte rekening voor de transportkosten van gas en elektriciteit en worden deze transportkosten in andere gevallen wel in de rekening van de leverancier meegenomen. In het nieuwe model staat de centrale rol van de leverancier als aanspreekpunt voor de kleinverbruiker voorop. Hierdoor kan die leverancier ook beter inspelen op de wensen van zijn klanten. Problemen kunnen door de leverancier sneller worden opgelost omdat hij minder afhankelijk is van andere partijen.

Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten: Jan van Diepen 070-3796073, e-mail j.s.vandiepen@minez.nl