Antwoorden op kamervragen over de voorgenomen grenswijziging in het gebied Lerop en Leropperveld
Antwoorden op kamervragen van de leden Van Raak en Lempens (beiden SP) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de voorgenomen grenswijziging in het gebied Lerop en Leropperveld. (Ingezonden 6 februari 2008)
1. Vraag
Bent u bekend met de door de Tweede Kamer aangenomen motie-Schutte c.s. 1), die de regering verzoekt bij een grenswijziging in het gebied Lerop en Leropperveld in overleg te treden met het provinciaal bestuur van Limburg, teneinde te bereiken dat dit bestuur ten aanzien van Lerop en het Leropperveld geen gebruik zal maken van de provinciale bevoegdheid voor grenscorrecties?
1. Antwoord
Ja.
2. Vraag
Deelt u de mening dat deze uitspraak van de Kamer nog immer van toepassing is?
2. Antwoord
Nee. Weliswaar zijn nog recent, namelijk bij de Wet van 14 september 2006 tot samenvoeging van de gemeenten Ambt Montfort en Roerdalen, de gemeentegrenzen opnieuw bij wet vastgesteld, maar uit de bijbehorende parlementaire stukken blijkt duidelijk dat geen expliciete afweging van alternatieven in de zin van de motie Schutte met betrekking tot het gebied Lerop en Leropperveld heeft plaatsgevonden.
Met de vrijwillige samenvoeging van Ambt Monfort en Roerdalen is beoogd om de bestuurskracht en slagkracht van de nieuwe gemeente Roerdalen te versterken.
3. Vraag
Bent u bereid, nu een dergelijke grenswijziging voorligt, in overleg te treden met het provinciaal bestuur van Limburg teneinde te bereiken dat dit bestuur ten aanzien van Lerop en het Leropperveld geen gebruik zal maken van de provinciale bevoegdheid voor grenscorrecties? Zo neen, waarom niet?
3. Antwoord
Nee, dit is een verantwoordelijkheid van de provincie en betrokken gemeenten.
De bevoegdheid voor provincies en gemeenten tot het wijzigen van de grenzen is van kracht geworden bij Wet van 13 mei 1991, houdende procedurele bepalingen met betrekking tot wijziging van de gemeentelijke of provinciale indeling.