Agressiecoach als hulpmiddel bij implementatie

De aanpak agressie en geweld tegen is klaar is voor implementatie. Maar hoe borg je dat er blijvend aandacht blijft voor de aanpak? Een mogelijke oplossing is het gebruik maken van een zogenaamde ‘agressiecoach’ op de werkvloer. Naar het voorbeeld van de Ergocoaches in de zorg.

Iemand van de werkvloer met een extra taak
Annemarie Klaassen is projectleider van het project Ergocoaches van Stichting RegioPlus. Om de rol van de agressiecoach te begrijpen legt ze eerst uit wat een ergocoach doet. “Toen er een jaar of 25 geleden steeds meer aandacht kwam voor de fysieke belasting van de zorgverleners, gingen verschillende mensen in verschillende organisaties zich meer verdiepen in de materie. Deze mensen werden tilspecialist genoemd, of tildeskundige, of bewegingscoach. Rond 2000 is daar één term voor gekomen: de ergocoach. Dit is iemand die geen therapeut, leidinggevende of specialist is, maar een collega die samen met de medewerkers zoekt naar ergonomische oplossingen, gevraagd en ongevraagd advies geeft, observeert en signaleert. Kortom: iemand van de werkvloer met een extra taak.”

Ergocoach vertalen naar agressiecoach
De taak van ergocoach is direct te vertalen naar een zogenaamde agressiecoach. Annemarie legt uit: “Organisaties zijn vaak goed bezig met het maken van een plan om de hoeveelheid agressie en geweld terug te dringen. Er komen opvangteams, er worden afspraken gemaakt met de politie, er is aandacht in de teamoverleggen, er worden fysieke maatregelen genomen, etc. Maar hoe zorg je voor blijvende aandacht voor het onderwerp? Hoe zorg je dat de uitvoerenden doen wat in de aanpak staat? Hoe breng je nieuwe medewerkers op de hoogte van de aanpak? Een agressiecoach kan daarin een toegevoegde waarde hebben. Als er bijvoorbeeld een incident is, kan hij of zij stimuleren dat er melding en/of aangifte wordt gedaan, nazorg wordt geregeld en dat het wordt besproken in een teamoverleg. Ook kan de agressiecoach signaleren of collega’s de klantvriendelijkheid kunnen verbeteren en nieuwe medewerkers op de hoogte brengen van de aanpak. Het is iemand op de werkvloer die direct zicht heeft op wat er gebeurt, wat er speelt en hoe de aanpak agressie en geweld wordt uitgevoerd.”

Van onder naar boven
Een andere parallel met de ergocoach is de beleving van de medewerker die veranderd kan worden. Annemarie: “Waar voorheen de medewerkers in de zorg vonden dat ‘rugpijn hoort bij dit beroep’, hoor je nu regelmatig ‘agressie en geweld horen bij dit beroep’. Maar dat is natuurlijk niet zo. De agressiecoach kan een rol spelen om dit te doorbreken.

Het aanstellen van een agressiecoach werkt goed om juist ook op de werkvloer iemand te hebben die zich bezig houdt met de aanpak agressie en geweld, zodat niet alles van bovenaf ‘wordt opgelegd’. Het is geen doel op zich, maar een instrument om te zorgen dat de implementatie en borging van de aanpak beter zijn gegarandeerd.”

Houd het onderwerp actueel
Annemarie geeft een boodschap mee voor alle sectoren die bezig zijn met hun aanpak agressie en geweld: “Het onderwerp agressie en geweld tegen hulpverleners is nu enorm actueel. De zorg is natuurlijk dat het ook onder de aandacht blijft. Deze taak bij medewerkers leggen is bij fysieke belasting in de zorg succesvol gebleken. Het zou mijn inziens de moeite waard zijn om in meerdere sectoren te onderzoeken of het aanstellen van een agressiecoach op de werkvloer een bruikbaar instrument is om agressie te voorkomen en de gevolgen van agressie te verminderen.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Annemarie Klaassen of kijken op www.ergocoaches.nl/agressie