Vier miljoen euro voor meer gemengde scholen
Staatssecretaris Sharon Dijksma stelt vier miljoen euro beschikbaar voor pilots om segregatie in het onderwijs tegen te gaan.
De maatregelen moeten zorgen voor meer gemengde scholen. De vier grote steden en Nijmegen, Eindhoven en Deventer doen mee aan verschillende pilotprojecten die bestaan uit diverse maatregelen. De pilots starten in 2008 en duren tot 2011.
Pilotprojecten
Dit jaar starten verschillende pilots met diverse maatregelen zoals het werken met vaste aanmeldmomenten en afspraken met scholen over het aannamebeleid. Andere maatregelen zijn het ondersteunen van ouderinitiatieven, meer voorlichting aan ouders, de verdere ontwikkeling van ‘vriendschapsscholen’ en kennisuitwisseling tussen scholen. Scholen die kennis en succesvolle ervaringen om segregatie tegen te gaan overdragen aan andere scholen kunnen een aanmoedigingsprijs krijgen. Dit geld kan bijvoorbeeld besteed worden voor de aanschaf van een digitaal schoolbord. Ook maakt staatssecretaris Dijksma afspraken met de VNG over meer gemengde groepen bij voorschoolse voorzieningen. Verder maakt het monitoren van de verschillende maatregelen een belangrijk onderdeel uit van de verschillende pilots. Deze monitor levert informatie op over wat in de praktijk wel en niet werkt. In 2010 vindt een tussentijdse evaluatie plaats.
Kwaliteit van de school als belangrijkste randvoorwaarde
Gemengde scholen leveren een belangrijke bijdrage aan het versterken van de sociale cohesie in de samenleving en de taalvaardigheid van allochtonen. Het is daarom belangrijk dat kinderen -ongeacht hun kleur of afkomst- samen naar de basisschool gaan. De belangrijkste randvoorwaarde voor het bevorderen van meer gemengde scholen is de kwaliteit van het onderwijs. Goed onderwijs is immers van groot belang voor de verdere schoolloopbaan van de kinderen.
Scholen moeten een afspiegeling zijn van de wijk
In wijken met een gemengde bevolkingspopulatie komen nog steeds veel 'witte' en 'zwarte' scholen voor door de schoolkeuze van ouders. Scholen moeten er naar streven om een afspiegeling te vormen van hun wijk. Een aspect dat aandacht behoeft in gemengde wijken is de zogenaamde “witte vlucht” waarbij kinderen vaak buiten de eigen wijk naar school gaan. Ouders moeten beter bekend worden met de voordelen van een school in de buurt. Ook kunnen scholen werken met vaste aanmeldmomenten, werken met dubbele wachtlijsten of quota.
Samen leven, samen leren
Het kabinet stimuleert scholen waar kinderen ongeacht hun achtergrond leren met elkaar te spelen en met elkaar te leven. Zo ontwikkelen ze wederzijds begrip voor elkaar. Bovendien worden zo spelenderwijs taalachterstanden weggewerkt. De pilotprojecten vormen een aanvulling op eerder door het kabinet aangekondigde maatregelen als de investeringen in de kwaliteit van het onderwijs, afspraken met gemeenten en het verspreiden van kennis en ervaringen.