Nog te weinig ondernemerschap in onderwijs
Ondernemerschap in het onderwijs is een 'ontluikend thema'. Dit blijkt uit de nulmeting Onderwijs en Ondernemerschap die op 30 januari 2008 is gepresenteerd.
Minister Plasterk benadrukte tijdens het congres van de landelijke studentenorganisatie ISO dat de overheid fors wil investeren in ondernemerschap in het onderwijs. 'Er is voor de komende vier jaar dertig miljoen euro gereserveerd om onze ambities te realiseren. Met dit geld gaan we het hele onderwijs in aanraking brengen met ondernemerschap, van primair onderwijs tot hoger onderwijs.'
Volgens de nulmeting Onderwijs en Ondernemerschap hebben weinig opleidingen 'lessen ondernemerschap' in het rooster opgenomen. 'Er staat meer over ondernemerschap op papier dan dat concreet vorm krijgt in de praktijk'.
Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts een derde van de studenten ondernemer wil worden. Het toetsen van ondernemerschapcompetenties gebeurt bij een minderheid van de opleidingen. De sectoren Economie, Groen en Handel in het MBO vormen een positieve uitzondering. Hier wordt vaak wel getoetst en zijn de competenties opgenomen in het examenprogramma.
Tot slot beoordelen de studenten de aandacht voor ondernemerschap in de opleidingen minder positief dan de contactpersonen van de instellingen.
Onderwijsinhoud
Om meer studenten te laten ondernemen staat in het onderzoek een aantal aanbevelingen. Zo moet er een duidelijker focus komen op onderwijsinhoud. 'De lesstof biedt de beste mogelijkheid om leerlingen en studenten een ondernemende attitude bij te brengen,' aldus het onderzoek.
Ook de relatie tussen onderwijs en bedrijfsleven is van belang. 'Interactie tussen scholen, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in de regio is noodzakelijk'.
De nulmeting Onderwijs en Ondernemerschap werd uitgevoerd in opdracht van het Partnerschip Leren Ondernemen van de ministeries van Economische Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Doel van het partnership is het stimuleren van ondernemerschap door hiervoor meer aandacht te creëren in het onderwijs.