Consument beter beschermd door Telecommunicatiewet
Door een wijziging van de Telecommunicatiewet wordt de consument beter beschermd tegen ongewenste mailtjes en telefoontjes. Ook wordt het eenvoudiger om een internet- of telefoonabonnement op te zeggen. Staatssecretaris Heemskerk besprak het wijzigingsvoorstel van de Telecommunicatiewet dinsdag 15 januari 2008 met de Tweede Kamer.
In het wetsvoorstel wordt ook het zogenoemde bel-me-niet-register geregeld. Telemarketingbedrijven die dit register straks niet raadplegen kunnen worden aangepakt door de overheid. Het register moet een einde maken aan de grote ergernis bij consumenten over de telefoontjes van telemarketeers.
Meer dan 90 procent van de consumenten zit niet te wachten op commerciële telefoongesprekken en 56 procent van de consumenten wil zich hiervoor laten afsluiten, blijkt uit recent onderzoek in opdracht van de staatssecretaris.
Spam en opsporing
Het wetsvoorstel regelt nog een aantal zaken. Zo wordt spam aan bedrijven strafbaar gesteld en kunnen telefoonabonnementen straks makkelijker worden opgezegd na afloop van de contractperiode. De consument kan straks maandelijks opzeggen in plaats van dat hij of zij ongemerkt voor weer een jaar vastzit aan bijvoorbeeld een internetabonnement.
In het voorstel wordt verder niet alleen de consument beter beschermd, het wordt door de aanpassing voor opsporingsinstanties ook eenvoudiger om mobieltjes te lokaliseren, af te luisteren en te storen. In het voorstel staat dat de politie voortaan mobiele telefoons mag afluisteren en storen voordat er een zwaar misdrijf is gepleegd. Nu mag dat pas na toestemming van het Openbaar Ministerie. Apparatuur om mobieltjes te lokaliseren mag daarnaast in de toekomst worden gebruikt bij een ongeluk waarbij mensen in levensgevaar zijn.