Nieuwjaarsreceptie Koninklijk Nederlands Vervoer
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Om te beginnen wens ik jullie een fantastisch 2008 toe. Ik ben ervan overtuigd dat er veel moois in het verschiet ligt.
Maar op een bijeenkomst zoals deze, ontkomen we er niet aan ook even achterom te kijken. En laten we elkaar niet voor het lapje houden: het afgelopen jaar was niet altijd even gemakkelijk. We stonden voor een aantal majeure beslissingen.
Twee zaken die er meteen uitspringen zijn natuurlijk de besluitvorming rondom Randstad Urgent en de invoering van de kilometerprijs; zaken die iedereen in dit land aangaan, en niet in de laatste plaats u en uw achterban.
We gaan de Randstad weer tot een topregio maken door de problemen die er spelen op een onconventionele manier aan te pakken. We gaan samenwerken dwars door alle portefeuilles en bestuurslagen heen. We gaan eindelijk echt knopen doorhakken over problemen die al veel te lang op een oplossing wachten. En we gaan bestuurders die hun afspraken niet nakomen achter de broek zitten en degenen die wél resultaat boeken in het zonnetje zetten.
Randstad Urgent gaat niet alleen over bereikbaarheid, maar ook over wonen, recreëren, economie, duurzaamheid en zelfs cultuur. Randstad Urgent betekent niet zozeer praten, maar vooral doen.
De eerste wapenfeiten zijn er al. Ik noem graag de wegverbreding van het traject tussen Schiphol, Amsterdam en Almere en de natuurverbetering die daarmee gepaard gaat. Een ander belangrijk wapenfeit komt op conto van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Huizinga. Zij heeft in september de veiligheid van de Randstad een goede dienst bewezen door versneld de zwakke schakels in de kust aan te pakken.
Een van de grootste problemen waar wij in 2007 tegenaan liepen is de congestie. De files zijn weer gegroeid. Dan kom ik vanzelf bij die andere belangrijke stap voorwaarts: de invoering van de kilometerprijs. Ik heb beloofd in 2007 een betekenisvolle en onomkeerbare eerste stap te zetten en daar heb ik me aan gehouden. Ik heb het kabinet voorgesteld om meteen door te stoten naar een vorm van kilometerbeprijzing met satelliettechniek - geen tolpoortjes dus. Het is een vorm die eerst door het Platform-Nouwen en daarna door zeer veel maatschappelijke organisaties is bepleit.
Dit houdt in: op alle Nederlandse wegen gaat de automobilist betalen per gereden kilometer. De prijs hangt af van de weg en het tijdstip waarop iemand rijdt en van de milieubelasting die een auto veroorzaakt. Tegelijk gaan we de huidige belastingen op het autobezit afbouwen. Dat is eerlijk. De totale belastingdruk op automobilisten neemt niet toe. Volgens mij sluit dit prima aan bij de opvattingen die KNV hierover heeft. Ik streef ernaar de uitrol van het systeem in 2011 te kunnen beginnen met vrachtauto’s, om het jaar daarop met de personenauto’s te beginnen. Ik wil dus graag benadrukken dat de kilometerprijs straks niet alleen voor vrachtauto’s geldt, maar voor het gehele Nederlandse wagenpark.
Alleen een kilometerprijs invoeren is niet genoeg om dit land in beweging te krijgen en te houden. De infrastructuur moet ook verbeteren. Dat vinden we al langer. Maar als wij dan wegen wilden bouwen, dan kon het vaak niet. Dat hebben we afgelopen jaar ook weer gezien. Ik denk aan de A4 bij Leiderdorp en Zoeterwoude. Verbreding is hard nodig. Maar strenge milieueisen en stroperige procedures zorgden ervoor dat we nog steeds niet aan de slag konden. Daar baal ik ontzettend van. En ik niet alleen.
Mede om dit soort vertragingen in de toekomst te voorkomen, heb ik kort geleden de commissie-Elverding ingesteld. Ik heb de heer Elverding gevraagd om te bekijken waar de oorzaken van vertraging in besluitvorming liggen en waar die besluitvorming versneld kan worden; uiteraard op een weloverwogen manier. Hij zal eventueel nieuwe wetgeving voorstellen. De heer Elverding geeft het goede voorbeeld, want hij werkt snel. Begin dit jaar komt hij met zijn advies. Helemaal volgens de gedachte van Randstad Urgent, maar een aanpak die waarschijnlijk heel Nederland ten goede zal komen.
Het draait natuurlijk niet alleen maar om de auto; mobiliteit is als een orkest – alle instrumenten moeten perfect op elkaar zijn afgestemd, dán speel je de sterren van de hemel en dán krijg je de handen van het publiek op elkaar. Ik ben geen minister die de mensen uit de auto wil jagen, ik ben wel een minister die wil verleiden. Bus, tram, trein en metro zullen voor steeds meer mensen de aantrekkelijkste manier zijn om van A naar B te komen en dat zullen we hen laten zien. Door kwaliteit te bieden. Betrouwbaarheid. Comfort. En goede aansluitingen. Ook de taxi speelt een belangrijke rol in het geheel.
Dames en heren,
Het komend jaar staat er van alles te gebeuren. De Verkeersveiligheidsnota komt er al snel aan; in de zomer gevolgd door de Mobiliteitsvisie van de staatssecretaris en mij. Dit wordt een update van de Nota Mobiliteit: zitten we op de goede weg, welke doelen kunnen we nog scherper stellen? En dat het oog op 2020 én op de periode daarna, tot 2040.
Het Actieplan Spoor zal verder ontwikkeld worden, zowel inhoudelijk: wat gaan we precies doen, als financieel: hoe moeten we de 4,5 miljard, die er voor staat, dekken? Voor ongeveer de helft is dat al bekend, voor de rest ga ik kijken hoe daar het beste invulling aan te geven. We werken ook keihard aan de ontwikkeling van betere reisinformatie; zowel voor automobilisten als voor reizigers in het openbaar vervoer – met als doel dat mensen straks een bewuste, weloverwogen keuze tussen verschillende vervoersmodaliteiten kunnen maken. En we blijven het OV ook toegankelijker maken voor ouderen en voor mensen met een functiebeperking. Als we kijken naar het busmaterieel in Nederland, zien we goede ontwikkelingen. Uit een recente inventarisatie blijkt dat tegen 2010 bijna de hele vloot toegankelijk is gemaakt.
Ook bij Randstad Urgent gaan we in 2008 vol op stoom door. Twee projecten wil ik noemen: over OV-SAAl zal een knoop doorgehakt moeten worden, en ook het besluit over de ontwikkeling van de Mainportcorridor Rotterdam zal vallen: gaan we met de markt in zee of niet? Verder verheug ik me op het advies van de commissie Elverding, dat we nog dit jaar wettelijk zullen verankeren, en het regelen van de bestuurlijke lus.
Ook met betrekking tot de kilometerprijs wordt dit opnieuw een jaar van keihard werken. De technische kant, de financiële, de juridische kant, we moeten het allemaal onderzoeken en ontwikkelen. Uiteraard gaan we de eerste proeven met werkgevers opzetten.
Al die ambities, al die plannen… daar heb ik u bij nodig. Uw ondernemerschap, uw innovatiekracht is van cruciaal belang. Het is van belang dat u investeert. In materieel. Maar ook in mensen, marketing en imago. In samenwerking. Dat geldt voor alle terreinen waar KNV op actief is. Besloten busvervoer, taxivervoer, openbaar vervoer en goederenvervoer.
Ik kijk met genoegen terug op onze samenwerking – en ik kijk met vertrouwen vooruit. We discussiëren soms wat af. Maar dat is goed. Want samen komen we op verfrissende ideeën waar wij allemaal beter van worden. Ideeën die ons vooruit helpen. En dat is belangrijk, want Nederland moet door. Letterlijk. Ons land dreigt vast te lopen en dat kunnen we niet laten gebeuren.
Ik daag u uit om samen met mij invulling te geven aan mijn ambities; niet in de laatste plaats door een daadkrachtige aanpak en concrete maatregelen. Zo helpen we elkaar én Nederland vooruit. 2008 wordt een fantastisch jaar!
Daar breng ik graag, samen met u, een toast op uit!
Dank u wel.