Gemeentezaken regelen op het postkantoor

Je paspoort of je rijbewijs aanvragen op het postkantoor. Het kan vanaf nu in Zoetermeer. Het initiatief om verschillende gemeentezaken op postkantoren te regelen is een samenwerkingsverband tussen diezelfde postkantoren en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Het is een proef van voorlopig 1 jaar. Voor de inwoners betekent dit heel concreet dat zij op veel meer plekken gemeentelijke producten kunnen verkrijgen. In Zoetermeer hebben we 7 postkantoren en binnen enkele weken zullen op elk van die postkantoren een vijftal gemeentelijke producten kunnen afnemen. Daarnaast is het zo, iedereen weet het postkantoor is op zaterdag open en dat geldt niet voor het gemeentehuis. Dus ook ruimere openingstijden.
'Goedemorgen mevrouw en heren!' 'Ik kom voor het aanvragen van een ID-kaart!'

Het is het begin, de gemeente Zoetermeer want zij hebben zich er enorm voor ingezet ze hadden die dienstverlening steeds hoog in het vaandel staan. We hebben met hun ook de gesprekken gevoerd. Ze zijn de voorloper van een vijftal gemeenten die zo'n zelfde experiment zullen gaan doen. Sommigen op een beetje andere manier, zodat we verschillende ervaringen hebben en die ook kunnen evalueren na dat eerste jaar.

De staatssecretaris wil het de burger graag administratief makkelijk maken. Bij de top 10 van knelpunten als het gaat om administratieve lasten is het zo dat ik vind dat het merkbaar beter moet worden voor burgers. Verbeteren van de dienstverlening is daar een van. Begrijpelijke formulieren is er een van. Daar gaan we dit jaar ook echt wat van merken. Burgers gaan er ook echt wat van merken. We werken verder aan meer vertrouwen, dus dat
mensen minder gegevens iedere keer weer moeten opgeven aan de overheid.

Er zijn gewoon verschillende dingen die we gaan doen in het komende jaar en mensen moeten dat echt merken en mensen kunnen ook nog steeds melden, op onze website lastvandeoverheid.nl, als ze ergens last van hebben, want dan gaan we dat ook weer aanpakken.