Terugvordering deel bekostiging zestien scholen
Zestien scholen hebben in het schooljaar 2006/2007 meer dan zes weken te weinig lesgegeven of meer dan vier weken te weinig ingeroosterd. Zoals aangekondigd vordert staatssecretaris Marja van Bijsterveldt daarom een deel van de bekostiging terug.
Scholen die in het schooljaar 2006/2007 meer dan 150 uur te weinig les hebben gegeven of meer dan 100 uur te weinig les hebben ingeroosterd hebben vandaag een brief ontvangen van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt. In deze brief maakt zij bekend een klein deel van de bekostiging terug te vorderen. Het gaat in totaal om 16 scholen. Het bedrag dat de staatssecretaris terugvordert op de bekostiging van de desbetreffende scholen varieert van circa euro 2.000,- tot euro 244.000,-.
Zoals aangekondigd handhaaft Van Bijsterveldt hiermee de zogenaamde ‘urennorm’, die wettelijk is vastgesteld. Alleen de scholen die meer dan 150 uur (6 weken) te weinig les hebben gegeven of meer dan 100 uur (4 weken) te weinig les hebben ingeroosterd, moeten een deel van de bekostiging terugbetalen. De 16 scholen die het betreft hebben eind oktober al een voorgenomen besluit tot terugvordering ontvangen. Eén van de scholen heeft in de hoor en wederhoor procedure overtuigend aangetoond dat onvoldoende rekening was gehouden met leerlingen die veel uren aan sport besteden (LOOT-leerlingen). De berekening van de terugvordering is hierop aangepast. Eén school heeft vandaag nog geen uitsluitsel gekregen. Hier vindt nader Inspectie onderzoek bij plaats.
Voldoende onderwijstijd is een belangrijke factor die bijdraagt aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Goed onderwijs is onderwijs dat niet alleen leidt tot goede leerresultaten van leerlingen. Goed onderwijs is onderwijs waar ook sprake is van goede leerlingenzorg en -begeleiding, van een goed leerstofaanbod, van goede onderwijsleerprocessen, toetsing en kwaliteitszorg, van een goed en veilig schoolklimaat én van voldoende lesuren. Bovendien hebben ouders en leerlingen er recht op te weten op hoeveel onderwijstijd zij mogen rekenen. Een heldere, eenduidige en wettelijke minimum onderwijsnorm geeft leerlingen, ouders én scholen die zekerheid.
"Onderwijstijd doet ertoe. Het gaat er om dat scholen het maximale uit hun leerlingen halen. Een school die meer dan 6 weken en in één geval zelfs 12 weken te weinig lesuren heeft gegeven, kan nooit het maximale uit de leerlingen hebben gehaald.”, aldus Van Bijsterveldt.