Overheid sneller in beantwoording e-mails
Uit het jaarlijkse onderzoek ‘Overheid heeft Antwoord’ blijkt dat de gemiddelde responstijd op e-mails afgelopen jaar is gedaald. Uit de gegevens blijkt onder andere dat de beantwoording van een algemene e-mailvraag binnen de responstijd van twee dagen met ruim 50 procent is gestegen. Dit terwijl de beantwoording van ingewikkelder informatievragen per e-mail – waar een responstijd van tien dagen voor staat - met bijna 20 procent steeg. De verbetering van de cijfers past in het beleid van snelle en betere dienstverlening, dat als een prioriteit van het huidige kabinet geldt.
‘Overheid heeft Antwoord’ onderzoekt de snelheid waarop verschillende overheden reageren op e-mailvragen Dit onderzoek is een onderdeel van de Overheid.nl Monitor en vindt plaats in opdracht van het ministerie van BZK. Elk jaar onderzoekt ‘Overheid heeft Antwoord’ de ontwikkelingen op het gebeid van elektronische dienstverlening In het onderzoek is de door het platform burger@overheid opgestelde 'e-mailgedragslijn' gehanteerd. Deze gedragslijn geeft aan hoe de overheid moet handelen bij de beantwoording en afhandeling van e-mail, en geeft onder meer responstijd-richtlijnen voor algemene en complexe e-mailvragen.