Inspecties nemen veiligheid baanwerkers onder de loep
De Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat inspecteren of baanwerkers die onderhoudswerk doen aan het spoor veilig werken. De inspecteurs controleren of voldoende maatregelen zijn genomen ter voorkoming van het aanrijden van werknemers door een trein. Verder kijken ze naar de regels voor arbeids- en rusttijden, lichamelijke belasting en bescherming tegen (kankerverwekkend) kwartsstof. Tot en met april vinden op 240 locaties inspecties plaats.
Het beroep van baanwerker is één van de gevaarlijkste beroepen in Nederland: het risico op een dodelijk ongeval is drie keer zo groot als in de bouw. Gevaarlijke situaties ontstaan vooral als het onderhoudswerk en de treinenloop niet strikt worden gescheiden. ProRail en aannemersbedrijven hebben regels opgesteld voor veilig onderhoud. De inspecteurs van beide inspectiediensten controleren of het onderhoud in de praktijk op een veilige en gezonde manier gebeurt.
Om de baanwerkers hun werk veilig te laten doen, kiest ProRail er steeds vaker voor om op de sporen waar onderhoudswerk plaatsvindt geen treinen te laten rijden. Tegelijk probeert ProRail vertragingen en uitval van treinen zo veel mogelijk te beperken, om klachten van de NS en van reizigersorganisaties te voorkomen. Dit zet de uitvoering van het onderhoud onder druk.
De inspecteurs gaan verder controleren of de regels voor arbeids- en rusttijden gevolgd worden. Die regels zijn er om veilig werken te garanderen, om werknemers te beschermen en ervoor te zorgen dat ze ook een sociaal leven kunnen leiden.
De Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat trekken samen op om te voorkomen dat de branche vaak verschillende inspectiediensten over de vloer krijgt.