euro 28,9 miljoen voor herstructurering bedrijventerreinen in 2007

In 2007 heeft het ministerie van Economische Zaken 28,9 miljoen euro bijgedragen voor het herstructureren van bedrijventerreinen. Dat heeft minister Maria van der Hoeven bekendgemaakt. Het gaat daarbij met name om bijdragen aan de herstructurering van Topprojecten bedrijventerreinen. Dat zijn de bedrijventerreinen die van grote betekenis zijn voor de nationale economie.
Met de bijdrage van 28,9 miljoen Euro zijn 13 herstructureringsprojecten mede mogelijk gemaakt. Die projecten zijn over het gehele land verspreid.
Aan de volgende projecten is een bijdrage geleverd.


Met de bijdrage van 28,9 miljoen Euro zijn 13 herstructureringsprojecten mede mogelijk gemaakt. Die projecten zijn over het gehele land verspreid.
Aan de volgende projecten is een bijdrage geleverd.

1. Velsen IJmond Noord.

De subsidie is bedoeld voor herontwikkeling van het bedrijvenpark De Grote Hout. Het gaat om de realisatie van nieuwe entrees van het terrein, een nieuwe doorgaande ontsluitingsroute van West naar Oost en aanpassingen aan de Staalhavenweg. Het zuidoostelijke gedeelte van de NAM-kade zal worden aangekocht en opnieuw ingericht, waardoor er mogelijkheid ontstaat voor vestiging van kadegebonden bedrijven. In de zuidwesthoek van het NAM-terrein zal bedrijfsverplaatsing gerealiseerd worden.
De EZ-bijdrage beloopt circa euro 1,3 miljoen.

2. Zutphen De Mars.

Met de bijdrage wordt de verwerving van een aantal verouderde panden en sloop daarvan mogelijk en wordt het terrein voor de vestiging van nieuwe bedrijven geschikt gemaakt. Ook wordt de openbare infrastructuur aangepakt, waardoor er een betere en veiligere verkeerssituatie ontstaat voor het vrachtverkeer van en naar de Mars.
De EZ-bijdrage beloopt circa euro 2,2 miljoen.

2. Haarlem Waarderpolder.

De hoofdactiviteit van het project is de aanleg van de Oostweg, de hoofdverbinding tussen de noordelijke en zuidelijke ontsluiting van de Waarderpolder.
De bijdrage van EZ beloopt euro 2,5 miljoen.

4. Kampen Haatlanden.

De herstructurering hier behelst vooral de verwerving van een aantal oude percelen en panden en de sloop daarvan om het terrein voor nieuwe vestiging geschikt te maken. Daarnaast wordt de openbare infrastructuur aangepakt, zodat een veiligere situatie ontstaat met minder overlast.
De EZ-bijdrage bedraagt euro 2,5 miljoen.

5. Maastricht Beatrixhaven.

De stad Maastricht kampt met een ernstig gebrek aan terreinen die geschikt zijn voor zware bedrijven (milieucategorie 4 en 5). De enige plaats die daarvoor geschikt is, is het bestaande bedrijventerrein Beatrixhaven, dat onder andere per spoor en water ontsloten is. In dit herstructureringsproject gaat het er om een aantal onbenutte terreinen intensiever te gebruiken en een licht bedrijf naar elders te verplaatsen, waardoor nieuwe kavels voor zware bedrijvigheid ontstaan. Voorts worden in het kader van realisering van een nieuwe aansluiting op de A2 enige bedrijven verplaatst en kunnen nieuwe kavels uitgegeven worden. De EZ-bijdrage beloopt euro 2,5 miljoen.

6. Wijchen Oost (Topproject A 73 zone Nijmegen/Wijchen).

Dit project omvat de aanleg van een directe ontsluitingsweg van het bedrijventerrein Wijchen Oost op de A73. Door de uitvoering van het project wordt tevens de bereikbaarheid binnen het bedrijventerrein Wijchen Oost verbeterd en wordt er ook extra ruimte voor de vestiging van bedrijven gecreëerd.
De EZ-bijdrage bedraagt euro 2,5 miljoen.

7. Dordrecht Zeehavens.

Hierbij gaat het om het verbeteren van de ontsluiting van de zogeheten Mijlweg, de centrale verkeersader op te terrein. Dit is het eerste knelpunt dat wordt aangepakt. Daarmee geeft de bijdrage ook een impuls aan de totale herstructurering van het terrein. Zeehaven Dordrecht vervult een belangrijke functie voor de Rotterdamse haven. Herstructurering van dit terrein zorgt daardoor ook voor een verbetering van het totale industriële havencomplex.
De bijdrage van EZ beloopt euro 2,3 miljoen.

8. Maastricht Luchthaven.

Aan de oostzijde van de luchthaven is een nieuw bedrijventerrein geprojecteerd. Om dit mogelijk te maken zijn de nodige aanpassingen aan het bestaande bedrijventerrein nodig die voortkomen uit de ooit op de komst van de oost-westbaan aangelegde wegenstructuur. Een ringweg wordt aangelegd waardoor het bestaande terrein beter ontsloten wordt en het nieuwe terrein een goede uitgangspositie heeft.
De EZ-bijdrage beloopt euro 2,5 miljoen.

9. Eindhoven de Hurk.

Dit bedrijventerrein is een terrein dat van wezenlijk belang is voor de Brainport, gelet op de bedrijven die er zitten. De infrastructuur behoeft aanpassing. Ten eerste krijgt de Hastelweg krijgt een nieuw profiel om de weg geschikt te maken voor zware bedrijvigheid, laden/lossen, parkeren en de verkeersveiligheid. Voorts wordt het Beatrixkanaal geschikt gemaakt voor vaarklasse III schepen, waardoor meer vervoer over het water in plaats van de weg zal gaan plaatsvinden.
De EZ-bijdrage bedraagt circa euro 1,8 miljoen.

10. Zeeland Seaports.

Met dit project wordt een auto afzetplaats aan de Scaldiahaven gerealiseerd. Hiermee worden bestaande wachtsteigers aan de Van Cittershaven aangepast om de capaciteit voor de binnenvaart te vergroten. Dit zal een belangrijke bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling van het Zeeuwse havengebied en tegelijkertijd de belasting van natuur en milieu terugdringen. Het project zal in 2008 direct van start gaan.
De EZ-bijdrage bedraagt euro 2,5 miljoen.


11. Hengelo Twentekanaal.

Dit project betreft herstructurering van het Middengebied van het bedrijventerrein Twentekanaal. Het gaat vooral om herprofilering en opwaardering van de wegeninfrastructuur en het baggeren van de insteekhavens Twentekanaal om grotere schepen te kunnen ontvangen. Dit leidt tot een betere bereikbaarheid van het terrein zowel per weg als met de binnenvaart
De EZ-bijdrage bedraagt euro 2,5 miljoen.

12. Almelo Havengebied.

Het project behelst het verwerven van een aantal percelen met verouderde panden en sloop daarvan om het terrein voor de vestiging van nieuwe bedrijven geschikt te maken. Tevens wordt de openbare infrastructuur verbeterd. Een en ander zal tot een aanzienlijke verbetering van de bedrijfsomgeving leiden en tot een betere zonering van het bedrijventerrein.
De bijdrage van EZ beloopt circa euro 1,9 miljoen.

13. Enschede Havengebied.

De focus van het project Haven is de herontwikkeling van een aantal bedrijfslocaties aan de Binnenhaven, de opwaardering van de infrastructuur en het geven van een kwaliteitsimpuls aan de openbare ruimte in dit gebied. Het investeringsklimaat zal hierdoor flink worden verbeterd en de (boven-)regionale economische structuur wordt versterkt.
De EZ-bijdrage bedraagt circa euro 1,9 miljoen.