NMa houdt vanaf 1 januari 2008 toezicht op het Loodswezen
Op 1 januari 2008 wordt de wet Markttoezicht Registerloodsen ingevoerd. Hiermee heeft de Eerste Kamer ingestemd. In het wetsvoorstel staat dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) toezicht gaat houden op de prijsvorming om een juiste prijs/kwaliteitverhouding in de loodsdienstverlening te creëren. De NMa bekijkt daarbij of het loodswezen efficiënt genoeg werkt en stelt jaarlijks de loodsgeldtarieven vast.
Het wetsvoorstel is het product van jarenlang intensief onderhandelen en overleg waarbij alle relevante partijen (overheid, loodswezen, toezichthouder, havens, havenbedrijfsleven en reders) zijn betrokken. Het kabinet komt met dit wetsvoorstel tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer om een zorgvuldige oplossing te zoeken voor twee financiële kwesties. De hiervoor benodigde overgangsperiode duurt tot 2019.
Het gaat ten eerste om de financiering van het tekort ontstaan na de invoering van een kapitaaldekkingsstelsel voor de financiering van de prepensioenen van de loodsen. Ten tweede om de afbouw van de kruissubsidies die onderlinge verliezen en winsten afdekken tussen de loodsdiensten in de verschillende Nederlandse zeehavengebieden. Door de geleidelijke invoering van een nieuwe tariefstructuur wordt dit op een zorgvuldige wijze gerealiseerd. Uiteindelijk levert dit meer marktconforme loodsgeldtarieven die in verhouding staan tot de geleverde prestatie. Het NMa ziet hierop toe, stelt de loodsgeldtarieven jaarlijks vast en kan zo nodig efficiency maatregelen treffen.
Met de nieuwe wet zal de loodsdienstverlening in Nederland op termijn meer aansluiten bij de wensen van de markt. Dit is van groot belang voor de concurrentiepositie van de Nederlandse havens en het bedrijfsleven. Gedurende de overgangsperiode wordt ook bekeken hoe de markt van de loodsdienstverlening na 2019 het best kan worden georganiseerd.