Bedank Bob en maak kans op topprijzen
Op maandag 17 december start de Bob wintercampagne. Op www.jebenttopbob.nl kan iedereen zijn Bob bedanken. Met een filmpje, een foto of iets anders creatiefs. Hiermee zijn prijzen te winnen. De beste inzenders mogen hun Bob meenemen naar Thialf voor de World Cup schaatsen of winnen een schaatsclinic door Bob de Jong. Daarnaast is een tv-spot te zien van 17 december tot 27 januari. De radiocommercial start 7 januari en loopt tot en met 3 februari.
De campagne is een herhaling van vorig jaar. Met de slogan ‘Je bent top Bob’, bedanken we weer iedereen die wel eens de Bob is. Daarmee wordt de bewuste keuze voor veilig gedrag (samen vooraf maken van de Bob-afspraak) en de sociale norm (rijden met alcohol op is ‘not done’) bevestigd. Uiteraard blijft het maken van een Bob-afspraak het belangrijkste uitgangspunt van de campagne.
Het succes achter de Bob-campagne is de combinatie van handhaving en voorlichting. Inmiddels zeggen drie op de vier mensen altijd vóóraf een Bob-afspraak te maken. Het aantal geregistreerde alcoholgerelateerde doden is gedaald van 170 in 2002 naar 100 in 2006 (bron: Thuiskomen in 2006). Naast de voorlichting en handhaving zijn er ook andere factoren, die de daling deels zouden kunnen verklaren. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld verbeteringen van voertuigveiligheid en de infrastructuur.
Sinds 2003 wordt de Bob-campagne gevoerd onder de koepelcampagne: ‘Daar kun je mee thuiskomen’. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met provincies, gemeenten, politie, justitie en maatschappelijke organisaties als Veilig Verkeer Nederland en de alcoholbranche.
De site www.jebenttopbob.nl is in de loop van maandag 17 december online.