Innovatieprogramma Geluid leidt tot besparing van minimaal 290 miljoen euro

Na vijf jaar is het Innovatieprogramma Geluid (IPG) afgerond. Vandaag hebben de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM de resultaten van het IPG overgedragen aan organisaties uit de weg- en spoorsector. Deze organisatie zijn verantwoordelijk voor de invoering van de IPG maatregelen en daarmee voor het betaalbaar stiller maken van Nederland. Hiervoor kondigen zij verschillende investeringen aan. Onafhankelijk onderzoek toont aan dat de invoering van de IPG-maatregelen leidt tot een totale besparing van 290 miljoen euro tot en met 2020. Verkeer en Waterstaat stelt nog 35 miljoen beschikbaar voor versnelde invoering van IPG-maatregelen.

Van deze 35 miljoen gaat 25 miljoen naar maatregelen voor wegen. Hiermee worden modulaire geluidschermen geplaatst op de A12 in de gemeente Leidschendam-Voorburg, de A20 Noord in de gemeente Rotterdam en de A59 in de gemeente Heusden. Ook wordt er op diverse wegen een dunne geluidsreducerende deklaag aangebracht.

De overige tien miljoen investeert Verkeer en Waterstaat in het spoor. De heer Klerk, voorzitter Raad van Bestuur ProRail, gaf aan met deze investering vijf geluidsknelpunten versneld aan te pakken. Het gaat om de aanleg van raildempers en mogelijk aanvullende geluidsschermen op het spoor in de gemeenten Nieuwerkerk aan de IJssel, Bussum, Harderwijk en Utrecht. Spoorvervoerders betalen nu per gereden kilometer een vergoeding voor gebruik van het spoor. ProRail zal in 2008 een tijdelijke korting op deze gebruiksvergoeding invoeren voor vervoerders die hun lawaaiige materieel stiller maken met raildempers.

Minister Cramer van VROM kondigde aan zich, samen met VenW, hard te maken voor de aanscherping van de Europese geluidseisen aan autobanden. Cramer voert ook gesprekken met de auto- en bandensector om niet te wachten op nieuwe wetgeving uit Brussel, maar nu al de bestaande stillere banden te gebruiken. Verder is de campagne 'Het wordt de helft stiller op de weg' gestart.

Remblokken

Voor het stiller maken van het wat oudere, lawaaiige spoorwegmaterieel heeft het IPG maatregelen opgeleverd als kunststof of sinter remblokken. De heer Veenman, President Directeur NS, maakte bekend dat de Nederlandse Spoorwegen in de loop van komend jaar wil starten met de ombouw van ruim 300 rijtuigen. Hiermee is een investering van circa twee miljoen euro gemoeid. Zodra met ProRail overeenstemming is bereikt over de concrete invulling van de bovengenoemde korting op de gebruiksvergoeding, kan dit programma in gang worden gezet.

Raildempers

VolkerRail investeerde reeds 1,3 miljoen euro in de ontwikkeling van een machine die de raildemper minder arbeidsintensief kan aanbrengen. De heer Rijper, Algemeen Directeur van VolkerRail, maakte bekend de komende jaren nog diverse miljoenen in de ontwikkeling van deze raildempermontagemachine te investeren.

Ultra stil wegdek

De heer Sprangers, directeur Mobiliteit van Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart, gaf aan dat Rijkswaterstaat de markt wil uitdagen om ultrastille, rubberen wegdekken verder te ontwikkelen zodat deze op termijn breed kunnen worden toegepast. Hieraan is een investering van twee miljoen euro verbonden.

Stille banden

De heer Van Halder, Manager Sourcing & Maintenance van ING Car Lease, maakte bekend dat ING Car Lease voor hun wagenpark van 80.000 auto’s bewust kiest voor stille banden. Mevrouw de Haas, Directeur Milieu & Leefomgeving van advies- en ingenieursbureau ARCADIS zegde toe de vloot van ruim 850 leaseauto’s uit te willen rusten met nog stillere banden.

Rendement IPG

Het programmabudget van IPG bedroeg 110 miljoen euro. Uit onafhankelijk onderzoek van RebelGroup Advisory blijkt dat de invoering van de IPG-maatregelen een besparing oplevert van minimaal 290 miljoen euro op andere, bestaande geluidmaatregelen zoals (nog hogere) geluidschermen langs weg en spoor.

Innovatieprogramma Geluid

Het verkeer in Nederland over snelwegen en spoor wordt steeds drukker. Steeds meer Nederlanders hebben daardoor last van het geluid. Dit was in 2002 aanleiding voor de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat om de opdracht te geven voor het grootste innovatieprogramma voor geluid ter wereld: het testen van nieuwe maatregelen aan en langs spoorbanen, wegen, treinen en wegvoertuigen en het versneld toepassen van deze innovaties. Dit Innovatieprogramma Geluid (IPG) combineerde vijf jaar lang met succes de werelden van wetenschap en praktijk. De belangrijkste toepassingen van het IPG voor snelwegen zijn tweelaags ZOAB, dunne deklagen en stille banden. Voor het spoor zijn dit nieuwe typen remblokken die treinen stiller maken, raildempers en akoestisch slijpen. Al deze maatregelen zijn nu al toepasbaar. Het innovatieprogramma werd in opdracht van beide ministeries uitgevoerd door Rijkswaterstaat en ProRail.