Bedrijven kunnen zich onderscheiden met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Het kabinet wil dat bedrijven meer aandacht besteden aan het maatschappelijke effect van hun activiteiten. Nederlandse ondernemingen kunnen zich volgens het kabinet nationaal en internationaal onderscheiden door Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dit staat in de 'Kabinetsvisie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen' die staatssecretaris Heemskerk 13 december 2007 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

In de kabinetsvisie worden onder meer de actiepunten voor de periode 2008-2011 aangegeven. Het kabinet legt de volgende accenten:
• MVO wordt standaard onderdeel in economische missies van EZ, zowel voor de deelnemende bedrijven als in gesprekken met collega handelsministers;
• Dit najaar is Heemskerk gestart met een maatschappelijk debat over hoe Nederland in de multilaterale (WTO) en de Europese handelspolitiek zou moeten omgaan met ‘non trade concerns’ als dierenwelzijn, milieu en arbeidsnormen;
• MVO-criteria worden versterkt opgenomen in het financieel buitenland-instrumentarium;
• Het SER-advies over globalisering gaat in op het onderwerp ketenverant-woordelijkheid (waarbij bedrijven oog hebben voor wat er gebeurt bij hun toeleveranciers) en de wijze waarop de overheid deze zou kunnen bevorderen;
• Heemskerk wil door een ‘keurmerkenwebsite’ meer transparantie bij de talrijke keurmerken en certificaten die over MVO beschikbaar zijn. De ‘keurmerkensite’ gaat in het voorjaar 2008 online op www.consuwijzer.nl. Per keurmerk is te zien op welke criteria (bijvoorbeeld kinderarbeid) een product wordt gecontroleerd;
• Valse claims op keurmerken kunnen door de Consumentenautoriteit worden aangepakt (na inwerkingtreding Wet oneerlijke handelspraktijken);
• De Kamers van Koophandel gaan, in samenwerking met MVO Nederland, starters en MKB-ers gericht informeren over MVO.
• De Transparantie-benchmark (vergelijking tussen bedrijven om inzicht te krijgen in de mate waarin Nederlandse bedrijven en maatschappelijke organisaties verantwoording afleggen over hun MVO-beleid) wordt aangescherpt, een thema als ketenverantwoordelijkheid telt bijvoorbeeld zwaarder mee;
• Heemskerk laat een onderzoek uitvoeren naar de relatie tussen MVO en corporate governance, waarbij wordt gekeken naar de rol van aandeelhouders bij het MVO-beleid van beursgenoteerde én niet-beursgenoteerde bedrijven;
• MVO wordt meer gekoppeld aan innovatie. Slimmere technologieën en processen dragen bij aan duurzame oplossingen en bieden nieuwe kansen;
• De voorbeeldrol van de overheid vertaalt zich onder meer in acties gericht op duurzame bedrijfsvoering en duurzaam inkopen (doelstelling: 100% in 2010).

Volgens staatssecretaris Heemskerk is MVO nooit af. ‘Iedere sector staat voor andere maatschappelijke uitdagingen én dilemma’s. Dit betekent dat MVO maatwerk is en voortdurend aanmoediging nodig heeft.’ MVO is volgens Heemskerk een belangrijk exportartikel dat positief uitpakt voor bedrijven.

Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800 - 8051, e-mail: ezinfo@postbus51.nl

Voor journalisten
Ruud Stevens, persvoorlichter ministerie van Economische Zaken, 070-379 72 56/06-461 52 406, r.p.stevens@minez.nl

Kabinetsvisie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen 2008-2011