Staatssecretaris Huizinga lanceert Schiphol Forenskaart
Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat lanceert de Schiphol Forenskaart. Zij reikt op 11 december 2007 de eerste exemplaren uit aan personeelsleden van drie bedrijven op Schiphol en de bloemenveiling in Aalsmeer.
Met de Schiphol Forenskaart slaan vier grote werkgevers en drie overheden de handen ineen om Schiphol per auto goed bereikbaar te houden voor vracht en passagiers. De Schiphol Forenskaart is één van de negen proeven met gratis of goedkoop openbaar vervoer voor forenzen.
In de files rondom de luchthaven loopt het spitsverkeer steeds vaker vast, waardoor de aanvoer van de Mainport Schiphol en Greenport Aalsmeer in gevaar komt. Reden voor KLM, KLM Catering Services, Sodexho Altys en de Bloemenveiling Aalsmeer om hun 30.000 medewerkers te vragen tijdens de spits de auto thuis te laten en gebruik te maken van één van de concurrerende alternatieven voor de file. KLM heeft de kaart, die 18 maanden geldig is, zelfs opgenomen in haar CAO.
Bereikbaarheidsmakelaar
Naast een financieel aantrekkelijke aanbieding ontvangen medewerkers een persoonlijk reisadvies waarin alle reismogelijkheden voor hun specifieke situatie zijn doorgerekend. De Schiphol Forenskaart is daarmee ook geschikt voor deeltijders. Uit de reisadviezen ontstaat ook een beeld van de behoefte aan openbaar vervoer op bepaalde tijdstippen. Hierdoor kan waar nodig extra vervoer worden ingezet.
Deze innovatieve benadering van het filevraagstuk is mede mogelijk gemaakt door de Stadsregio Amsterdam, de Provincie Noord Holland en de bereikbaarheidsmakelaar Verkeer.advies. De Schiphol Forenskaart wordt gedurende 18 maanden beproefd met financiële steun van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Deze subsidie vormt onderdeel van het programma Fileaanpak op de korte termijn (FileProof), waar bereikbaarheid en verkeersdoorstroming centraal staan. De Schiphol Forenskaart is een van de negen proeven met openbaar vervoer voor forenzen met gratis of goedkoop OV. Doel van deze pilots is om te laten zien dat openbaar vervoer een volwaardig alternatief kan zijn voor het woonwerkverkeer op filegevoelige trajecten. Door deze pilots wordt in de praktijk nagegaan of het OV in de spits de stedelijke bereikbaarheid kan vergroten en de top van de files afvlakt.