Strengere aanpak misbruik informatienummers
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken ingestemd met een ontwerpbesluit om misbruik van 0900-nummers en andere informatienummers aan te pakken. De consument wordt door de nieuwe regelgeving beter beschermd tegen misbruik door exploitanten van 0900-nummers en daaruit voortvloeiende hoge kosten.
OPTA kan met de nieuwe wetgeving misbruik van informatienummers beter aanpakken. Zo kan OPTA telefoonnummers intrekken of boetes opleggen als bedrijven bijvoorbeeld iemand aan de lijn houden tegen hoge kosten zonder dat er iemand aan de lijn komt (zogenaamde 'loze nummers'). Ook excessieve situaties met lange betaalde wachttijden bij 0900-nummers kunnen straks worden aangepakt. Klachten over dergelijke gevallen kwamen de afgelopen jaren keer op keer terug.
Bedrijven die gebruik maken van betaalde informatienummers moeten verder aan een aantal verplichtingen gaan voldoen. Zo moeten zij zich verplicht aansluiten bij een geschillencommissie. Bij een geschil over een rekening kan de consument dan op een laagdrempelige en goedkope manier zijn recht halen. Ook moeten binnen de geschillencommissie afspraken worden gemaakt over criteria voor wachttijden bij 0900-nummers.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het ontwerpbesluit voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het besluit wordt openbaar bij publicatie in het Staatsblad.