Uitvoering plan van aanpak subsidiebeheer VWS

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

FEZ-U-2815850

6 december 2007

In het overleg met de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport op 8 november 2007 over de begroting 2008 (31200-XVI) heb ik een schriftelijk verslag toegezegd over de uitkomsten van de afgeronde verbeteracties zoals deze in het plan van aanpak Subsidiebeheer VWS zijn opgenomen. Hierbij doe ik u, mede namens de staatssecretaris, mijn reactie toekomen.

Aan de Algemene Rekenkamer is op 8 april 2005 een plan van aanpak ter verbetering van het subsidiebeheer bij VWS gepresenteerd. Dit plan is opgesteld naar aanleiding van het rechtmatigheidsonderzoek door de Algemene Rekenkamer over 2004. Op basis van dit plan heeft de Algemene Rekenkamer besloten om geen bezwaaronderzoek uit te voeren. Vervolgens is binnen VWS hard gewerkt aan het verbeteren van het subsidiebeheer. Alle activiteiten uit het plan van aanpak zijn in de periode 2005-2007 conform planning uitgevoerd en afgerond, waarbij een deel van de activiteiten onderdeel is geworden van het reguliere subsidiebeheer van VWS.

Het plan van aanpak bevatte de volgende hoofdactiviteiten:

  • - aanpassing subsidieregelgeving;

  • - aanscherping handhaving subsidiebepalingen;

  • - invoering Subsidieplein;

  • - vergroting van expertise.

Hieronder staan de uitgevoerde activiteiten en behaalde resultaten beschreven.

Aanpassing subsidieregelgeving
Voorheen stonden de uitvoeringsregels in vier verschillende wettelijke voorschriften die gebaseerd waren op de Welzijnswet 1994 en de Kaderwet volksgezondheidssubsidies. Dit was geen wenselijke situatie en was voor VWS een belangrijke aanleiding om zowel de voorschriften te bundelen als te vereenvoudigen. Dit heeft ertoe geleid dat per 1 juli 2006 conform de planning één nieuwe subsidieregeling, de regeling VWS-subsidies, is ingevoerd. De nieuwe subsidieregeling sluit beter aan bij het subsidiebeleid, zorgt voor een meer doelmatige procesgang en standaardisatie en vermindert de administratieve lasten voor de subsidieontvangers. De nieuwe Kaderwet subsidies is per 1 januari 2007 in werking getreden.

Aanscherping handhaving subsidiebepalingen
De grondgedachte achter de verbeterslag bij VWS ligt in een gestandaardiseerde en professionele aanpak van het subsidiebeheer. Hierin is ook een zakelijke benadering van de subsidieaanvragers meegenomen. Dit heeft geresulteerd in een aangescherpt beleid ten aanzien van de volledigheid en tijdigheid van ingediende stukken. In de praktijk heeft dit dan ook in bepaalde situaties geresulteerd in een lager vastgesteld subsidiebedrag dan oorspronkelijk was verleend door VWS. In 2008 worden de opgedane praktijkervaringen gebundeld en wordt beoordeeld of deze prikkel inderdaad heeft gezorgd voor de beoogde verbetering in de discipline in de naleving van de wet- en regelgeving. Vanzelfsprekend worden op basis van deze resultaten waar mogelijk verbeteringen in de uitvoer doorgevoerd.

Invoering Subsidieplein
Een belangrijk element van het verbeterplan bestond uit de verbetering van de administratieve verwerking van subsidies binnen het departement. Besloten is om de werkprocessen te automatiseren met behulp van een workflowmanagementsysteem. Dit heeft geleid tot de invoering van het digitale Subsidieplein in oktober 2006. De module voor subsidievaststellingen is sinds april 2007 operationeel. Met de invoering van dit Subsidieplein is de transparantie van het subsidiebeheer vergroot en behoort het probleem van zoekgeraakte nieuwe dossiers tot het verleden. Bovendien maakt dit systeem het bewaken van de tijdigheid van de verleningen of vaststellingen een stuk eenvoudiger. Het project is inmiddels geïmplementeerd en afgerond. In de komende periode zullen de nieuwe mogelijkheden die het systeem biedt, nog verder worden uitgewerkt en benut.

Vergroting van expertise
Bij het doorvoeren van de bovengenoemde verbeteracties is ruime aandacht besteed aan het informeren van de betrokkenen. Zo is de introductie van het subsidieplein gepaard gegaan met een departementsbreed voorlichtings- en opleidingsprogramma en is ruime aandacht besteed aan het informeren van de betrokkenen over de gevolgen van de vernieuwde wet- en regelgeving.

Eén van de ingezette verbeteracties betrof ook het oprichten van het Expertisecentrum Subsidies (ECS). Dit virtuele centrum waarbinnen subsidie-experts van VWS hun deskundigheid hebben gebundeld, is officieel in juli 2006 van start gegaan. Het platform heeft als primair doel om een verhoging van de kwaliteit van het lopende subsidiebeheer binnen het kerndepartement van VWS te bewerkstellingen. Een projectteam, bestaande uit de juridische, financiële, administratieve en audit discipline, voorziet beleidsdirecties van integraal advies over vraagstukken in de subsidiepraktijk.

Bij nieuwe of gewijzigde regelgeving is de beleidsdirectie verplicht advies te vragen aan het expertisecentrum. Uit een gehouden evaluatieonderzoek is gebleken dat het ECS een belangrijke toegevoegde waarde heeft binnen het Ministerie en ook in de komende periode in de huidige vorm wordt voortgezet.

Ik vertrouw erop dat met de uitvoering van het plan van aanpak een flinke verbetering in het subsidiebeheer is gemaakt. Uiteraard blijft de focus gericht op het aanbrengen van verdere verbeteringen. Ik laat daarom het subsidiebeleid doorlichten, waarbij ook wordt onderzocht of de organisatie van het subsidieproces doelmatiger kan worden ingericht. Over de resultaten van het onderzoek zal ik u na de zomer van 2008 berichten.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

dr. A. Klink