Overheid en markt op weg naar nieuwe aanpak infrastructuur
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil medio 2008 een besluit nemen over de definitieve inrichting van Project Mainportcorridor Zuid (PMZ). Zijn ambitie is om in deze kabinetsperiode een contract te tekenen voor een private of publiek-private exploitatie van de A4-corridor.
Tijdens de conferentie ‘Pitsstop PMZ’ die vandaag plaatsvond in Numansdorp presenteerden zeven private partijen hun visie op de verbetering van de bereikbaarheid en de leefomgeving van de A4-corridor Rotterdam-Antwerpen. ARCADIS, Delta Greenway, Delta Netwerk, First STEP, OVG, TRAffic Partners en VINCI Concessions ontwikkelden deze visie op basis van de marktverkenning die zij het afgelopen jaar hebben gedaan. Zij zien goede mogelijkheden om de ambities van de overheid ten aanzien van de bereikbaarheid van de corridor te realiseren.
Publieke partijen ondertekenden de Intentieverklaring Mainportcorridor Zuid. Daarin zijn politieke ambities en afspraken voor de corridor vastgelegd.
De intentieverklaring is ondertekend door de waterschappen Hollandse en Brabantse Delta, de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de gemeentelijke samenwerkingsverbanden Drechtsteden, Stadsregio Rotterdam, Regio West Brabant en Commissie Hoeksche Waard.
Met de intentieverklaring zetten de betrokkenen een gezamenlijke stap op weg naar een betere bereikbaarheid en leefbaarheid op de corridor Rotterdam-Antwerpen. Een belangrijk onderdeel daarvan is de aanleg van de A4 Zuid door de Hoeksche Waard.
Project Mainportcorridor Zuid is een project uit het programma Randstad Urgent.