Conferentie 'Pitstop PMZ'
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het doet me deugd om hier vandaag mede namens minister Eurlings te mogen spreken over Project Mainportcorridor Zuid. Het is namelijk een project dat Nederland ontzettend veel kansen biedt. Daarom is PMZ ook één van de projecten uit het programma Randstad Urgent. Eind oktober hielden we de startconferentie voor Randstad Urgent, en nu op de kop af een maand later, zetten we in het kader van PMZ alweer verdere stappen. De pas zit er dus stevig in en dat is een goede zaak.
Want we hopen veel te bereiken met Project Mainportcorridor Zuid. De doelen op het gebied van bereikbaarheid en leefomgeving staan ons helder op het netvlies. Wat betreft bereikbaarheid gaat het om:
- het verbeteren van de doorstroming op de hoofdwegen van de A4-corridor tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen;
- de aanleg van de A4-Zuid tussen het Beneluxplein en Klaaswaal;
- en het verbeteren en garanderen van de bereikbaarheid tussen de mainports, zodat er een economische impuls wordt gegeven aan de mainports én zeker ook aan het tussengelegen gebied, dat eigenlijk dichterbij de mainports komt te liggen.
Op het gebied van de leefomgeving gaat het in de eerste plaats om het behouden en het verbeteren van de leefbaarheid: de exploitatie van het wegennet moet aan eisen voldoen op het gebied van geluid, verontreiniging en veiligheid. Dat pakken we aan met een nieuwe benadering volgens een zogenaamde ‘milieugebruiksruimte’. Op de tweede plaats gaat het ook om gebiedsontwikkeling, een mooi evenwicht tussen bedrijvigheid, werken, drukte en rust en landschap met groen en blauw, zodat het leef-, woon- en verblijfsklimaat in de corridor ook een impuls krijgt en verrommeling wordt tegengegaan.
Dat zijn de doelen voor de Mainportcorridor Zuid, maar ook van de áánpak verwachten wij veel. En dan heb ik het natuurlijk over de mogelijkheden voor publiek private samenwerking, de reden dat we zeer vroegtijdige de markt hebben betrokken bij de plannen.
Op deze Pitsstopconferentie gaat het dan ook om twee dingen. De private marktverkenning voor het PMZ is klaar én de publieke marktverkenning is klaar. En het is goed te contstateren we op basis van die laatste marktverkenning, de hoofdlijnen van de politieke ambities en de wil tot samenwerking gaan vastleggen in de intentieverklaring.
Vandaag is geen dag waarop we al beslissingen nemen, of een definitieve richting voor PMZ kiezen, maar toch wil ik even ingaan op de resultaten van de private marktverkenning. Sowieso is het duidelijk dat er veel belangstelling is, en ik waardeer de grote inspanningen die de consortia hebben geleverd ten zeerste. Het is een goede zaak dat de marktpartijen bereid zijn de nek uit te steken door hun visie in alle openheid op tafel te leggen. Verder vind ik het hoopgevend dat de markt goede mogelijkheden ziet om de ambitie van de overheid op het gebied van bereikbaarheid te realiseren met een gezonde business case. Jullie maken de afweging dat de overheid daarvoor wel de ruimte moet bieden, en die afweging zal minister Eurlings met het kabinet vóór de zomer van 2008 maken. Ook het parlement zal daarbij zeker een rol spelen.
De markt geeft in haar verkenning ook aan dat voor hen de aanleg en de exploitatie van de ontbrekende schakel A4-Zuid alleen, niet genoeg is om de doorstroming en rendabele bedrijvigheid te garanderen. De hele A4 en ook de hoofdwegen in de corridor moeten erbij betrokken worden, vanwege verkeersmanagement: de sturing van het verkeer over de twee noord-zuid verbindingen, verdiencapaciteit en dergelijke. Het is nuttig dit alles te weten, en we zullen de rapportages nauwgezet bestuderen, want het raakt natuurlijk nogal het een en ander.
Dan de publieke marktverkenning. Daarin is gekeken welke gemeenschappelijke ambities de overheden hebben voor de lange termijn voor de corridor. Dan hebben we het over ontwikkelingen op ruimtelijk, economisch en landschappelijk gebied in deze corridor. Deze zijn allemaal verbonden met bereikbaarheid. Er zijn voor kansrijke gebiedsontwikkelingen zogenaamde Kanskaarten ontwikkeld, hier te zien op de Pitsstop. Voor enkele gebieden Bergen op Zoom, Steenbergen en Hoeksche Waard zijn – zoals we gehoord hebben – perspectieven uitgewerkt. Hierin zijn de kansen die regionale gebiedsPPS-en kunnen bieden, verder bekeken.
Dames en heren,
de marktverkenningen zijn klaar, nu is het tijd om door te pakken en te concretiseren, maar wel zorgvuldig. In 2008 valt het zogenaamd go/no-go besluit over doorgaan met de voorbereiding van de echte marktuitvraag. De resultaten die vandaag de revue zijn gepasseerd, zullen daarvoor geanalyseerd worden. En op het moment dat het besluit valt om door te gaan, volgen wat Verkeer en Waterstaat betreft ook de hardere afspraken in een convenant.
Dames en heren,
Het te nemen besluit over het vervolg van PMZ heeft vele politieke implicaties. Scherpe en degelijke voorbereiding is daarom noodzakelijk. Toch is het het voornemen van minister Eurlings om tijdens zijn ambtsperiode een contract te tekenen voor een private of publiekprivate exploitatie van de A4-corridor. Dat moet maatschappelijk verantwoord gebeuren, met oog voor de weggebruiker en omwonende van de toekomst. Maar ook met oog voor wet- en regelgeving en bestaande organisaties en beleidsvoornemens. We zullen de zaak in hoog tempo en voortvarend moeten pakken, en creatief en flexibel in de schoenen moeten staan. De zaken zullen wellicht anders moeten worden aangepakt dan vroeger. Verkeer en Waterstaat is daartoe bereid, en ik vraag mede namens minister Eurlings: u hopelijk ook?
Dank u wel.